TV verkocht via termijnen aan een vriendin, ze wilt niet meer betalen en zegt dat het van haar is. Wat kan ik hier aan doen?

Het gaat om een (niet meer) vriendin van mij. Omdat haar tv kapot was en ik had nog een flatscreen staan, bood ik haar deze aan voor een klein bedrag namelijk 200 euro.
Ze heeft een aanbetaling gedaan van 50 euro bij de zogenaamde aankoop. Het resterende bedrag zou ze elke maand 50 euro aflossen dat ze in 4 maanden klaar zou zijn. Maar nu heeft ze niets meer van haar laten horen, is nooit meer thuis, facebook geblokt, telefoonnummer veranderd. Nu zegt ze dat het van haar is en ik de tv niet meer terug krijg. En toen werd alle contact verbroken en probeert ze via haar moeder alsnog de tv gratis te krijgen. Hier ben ik het niet mee eens, het is niet alleen een principe kwestie maar ook een geld kwestie.
WAT KAN IK DOEN?????

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.5K
AlphaLimaSierra
11 jaar geleden
is de afspraak vastgelegd op schrift, of zijn jullie het alleen mondeling overeengekomen? waren er in dat laatste geval getuigen aanwezig, toen jullie deze deal maakten?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
mijn vriendin was erbij.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
en het was een mondelinge afspraak.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mondelinge afspraak is ook rechtsgeldig.

Antwoorden (5)

Hoop dat je deze zaak, in ieder geval de financiele afhandeling, op papier hebt staan ... met een handtekening van beide partijen.
Je kunt dreigen hiermee naar de politie te stappen.
Als dit niet zo is kun je misschien een vriendelijke (geen beschuldigende) brief aan haar moeder zenden met uitleg over de situatie. En dat je je toch niet voor kunt stellen dat zij er niet voor zou willen zorgen dat haar dochter haar plicht doet.
Of je kunt zeggen: een wijze les ... geen dingen meer verkopen aan vrienden/familie zonder alles op papier te zetten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Niks meer. Je vriendschap was haar waarschijnlijk niet meer dan 150 euro waard, en als je niks op papier hebt staan, wordt het heel erg lastig.
Wettelijk is een mondelinge overeenkomst dan wel geldig en bindend, maar in de praktijk komt er van dit soort akkefietjes meer dan 150 euro ellende. Die juridische weg begint bij aangifte doen van verduistering.

Je zou kunnen proberen een keer met haar moeder te overleggen maar dat hangt wel erg af van hoe het contact tussen jullie is of daar iets mee valt te bereiken.

Het is wel weer een tekenend voorbeeld van hoe gevaarlijk het is om zaken en vriendschap te mengen. zelf heb ik ook enkele "vriendschappen" zien struikelen over een paar luizige tientjes, dus help ik vrienden alleen nog maar om niks of als ik het geld eventueel echt kan missen.

Jij kunt in elk geval jezelf recht in de spiegel aankijken en weten dat je goed hebt gehandeld en goed hebt bedoeld toen je haar het aanbod deed. Zij kan in de spiegel alleen nog maar een laaghartige, kruiperige, achterbakse, valse vriendin zien, die vermoedelijk haar hele leven problemen met geld en vriendschappen zal houden en voortdurend zal proberen je te ontlopen. Eigenlijk meer iets om medelijden mee te hebben.

Zie het als een wijze les ; help alleen vrienden als je het geld missen kan en de vriendschap jullie beiden meer waard is, en ga geen zakelijke overeenkomsten aan als dat niet strikt noodzakelijk is om ze uit de problemen te houden en zet die op papier met duidelijke afspraken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
rose
11 jaar geleden
"Zij kan in de spiegel alleen nog maar een laaghartige, kruiperige, achterbakse, valse vriendin zien..." Nogal een oordeel gezien het feit dat je het verhaal maar van één kant hebt gehoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik kén ook alleen haar verhaal ; dat is ook gewoon het enige dat zij zich voor ogen kan houden ; dat ze haar eigen trots kan bewaren. Dat hóeft verder niks over die vriendin te zeggen ; die kan haar eigen waarheid hebben.
Maar ik weet wel hoe IK me zou voelen als ik iemand zo met de staart tussen de benen zou verraden........
Ongetwijfeld zijn er mensen die er totaal geen been in zien vriendschappen om wat geld kapot te maken.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik hoop niet dat je je meteen aangesproken voelt ?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik leg het gehele verhaal wel even zeer duidelijk uit.
Een vriendin van mij had een grote tv die kapot ging. Dus ging ze naar de mediamarkt om 1 in de aanbieding te halen. De tv's bleken achteraf te duur voor haar. Dus heb ik haar mijn oude flatscreen tv aangeboden, voor maar 200 euro. Ze heeft hierbij gezegd dat ze het bedrag niet in 1 keer kon betalen. Ik heb tegen haar gezegd waar mijn mijn vriendin bij was, dat ze het wel in termijnen kon betalen. Dat vond ze wel goed, alleen mochten we niet tegen haar moeder zeggen dat ze de tv gekocht heeft. Dit vanwege een schuldsanering. Ze werkt niet, is alleen staande moeder. En krijgt meer dan 1000 euro uitkering en overal subsidies voor. Dus makkelijk gezegd: ze heeft geld zat. Ik heb de tv bij haar thuis gebracht, en kreeg de 1e 50 euro (dit was in de zomer) Ze is daarna verhuisd naar een dorp, toevallig hetzelfde dorp als waar ik woon. Onderling kwam een een ruzie tussen ons, vanwege ze zich niet normaal meer kon gedragen tegenover ons. Dus heb ik haar verteld dat ik het geld nu wil hebben, en dat hierna de vriendschap over is. Nu is het zover, dat haar moeder (natuurlijk) haar kant kiest. Want de moeder denkt dat ze de tv gratis heeft gekregen. Nu zit ik dus met het handen in het haar want wij krijgen een kleine en hebben het geld wel nodig. Dus probeerde ik sinds gister te zeggen dat ik het geld nu wel wil, ze bleef maar uitstellen en uitstellen. En nu heeft ze ons op Facebook geblokt en een ander telefoon nummer genomen. En nu zit de moeder soortvan te dreigen dat ze de politie gaat bellen als ik nog 1 keer voor haar deur sta.
Dus nu zit ik erover na te denken om zelf de politie in te schakelen, dit valt toch onder oplichting? Mvg
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nou als ZIJ zich niet meer aan de afspraak houdt hoef jij dat ook niet meer te doen. Neem die andere vriendin mee en ga naar die moeder toe en leg het hele verhaal uit (inclusief met dat jij het niet aan die moeder mocht vertellen).
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als ze in de schuldsanering zit had je haar natuurlijk nooit die TV moeten verkopen. Dan had ze beter bij de kringloop voor 'n tientje een ouwe 'bultrug' kunnen halen. Maar dat is 'achteraf kletsen'. Dit lijkt me echt een type dat de rest van haar leven problemen met geld blijft houden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het valt niet onder oplichting ,maar onder verduistering . Ze heeft een artikel in haar bezit dat strikt bezien nog van jou is (want het is niet afbetaald) en weigert de rest van de betalingsverplichting te voldoen.
Maar daar kun je wel degelijk aangifte van doen, ja.
rose
11 jaar geleden
@MalGal "Dit vanwege een schuldsanering. Ze werkt niet, is alleen staande moeder. En krijgt meer dan 1000 euro uitkering en overal subsidies voor. Dus makkelijk gezegd: ze heeft geld zat. " Ik kan mij niet goed voorstellen dat iemand die in een schuldsaneringstraject zit 'geld zat' heeft. En Marleen, zeker nu duidelijk is dat er sprake is van ruzie voordat het conflict over de tv ontstond is een genuanceerdere visie op zijn plaats...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ja joh ??
Ik ben door die uitleg juist gesterkt in mijn mening dat die dame die boven haar stand wil leven op kosten van / ten koste van haar ' vrienden' en zelfs tegen haar moeder liegt, gewoon niet deugt.
rose
11 jaar geleden
Dat verbaast mij niet ontzettend. Joh.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Nee he ? Mij ook niet hoor.
Ik weet niet waar je woont, maar in België geldt het principe: "consensualisme is de regel, formalisme is de uitzondering". Consensualisme heeft te maken met "consensus" . Dus als jullie overeen komen is er een contract, ook al is dat niet schriftelijk en is er geen enkele andere formaliteit vervuld.
Iets anders is het als het erop aankomt te bewijzen dat er een overeenkomst was, bv. bij problemen. En dan zit je wel met de nood aan een schriftelijk bewijsmiddel van de overeenkomst, alleszins als het bedrag van de overeenkomst een bepaalde som overschrijdt (ik dacht ongeveer 400 €). Jij zit duidelijk onder dat bedrag.
Als je uit Nederland bent is het de vraag of daar ook een dergelijk principe geldt, maar ik vermoed van wel. De wet is er immers omdat je anders bij elke kleine aankoop een schriftelijke overeenkomst zou moeten maken (bc. als je ergens een koffie gaat drinken). Al kunnen de finesses (bv. het bedrag) wel verschillen.
Om dit te weten te komen kan je best eens naar een organisatie die gratis juridisch eerstelijnsadvies geeft. Zij zullen niet enkel de wetgeving hierover kennen maar zullen je ook een procedure kunnen aanraden.
Ik zou in dat geval beginnen met haar een aangetekend schrijven te sturen.
Mocht je de wet echter niet aan je kant hebben staan, zie ik de volgende mogelijkheden :
- als het een vriendin was weet je wellicht toch wel iets van haar, bv. of ze een stamcafé heeft, waar ze werkt etc. Ga haar daar gewoon opzoeken, gelijk hoe. Neem best iemand mee. Een "getuige" heeft geen juridische waarde bij een geschil zoals dit, maar met iemand erbij zal ze wellicht anders doen dan tegen jou alleen.
- ze "is nooit meer thuis": betekent dit dat ze nooit meer open doet? laat dan iemand anders aanbellen, best natuurlijk niet degene van wie ze weet dat het je boezemvriendin is. het is heel gemeen maar als die persoon tegen de deur gaat staan kan jij achter de hoek vandaan komen zo gauw ze heeft open gedaan kan ze de deur niet meer dichtknallen.
- zoek es op of er een andere reden is waarom ze niet thuis is (kan iemand anders niet op haar facebook)? of kijk es bij Pipl.
Als er niks helpt, laat het dan los. Het heeft zin jezelf ook nog ongelukkig te maken door wrok, kwaadheid of schuldgevoelens.
Je bent geld kwijt, maar er zijn ergere dingen die kunnen gebeuren. En verlies zeker je vertrouwen niet in mensen. Dat zou een veel groter verlies zijn.
11 jaar geleden
Wellicht een optie om desbetreffend persoon eerst in gebreke te stellen? Je stuurt haar een brief met een uiterlijke betaaldatum Als daar niets uit voortvloeit, of als na de gestelde datum geen betaling is ontvangen? dan kun je haar dagvaarden. Het zou inderdaad beter geweest zijn als jij de mondelinge afspraak, ook schriftelijk bevestigd had. Desalniettemin is een mondelinge toezegging/afspraak ook rechtsgeldig. Zij heeft immers jou aanbod aanvaard middels de (aan)betaling. Er was - neem ik aan - geen discrepantie tussen wil en verklaring! Succes.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dit ga ik proberen!
liveisgreat
11 jaar geleden
Ik kan me goed voorstellen dat je nu rondloopt met de gedachte "ik moet iets doen, ik moet iets doen..." en haar koste wat koste onder druk wil zetten om te betalen. Wellicht ben je ook gekwetst omdat ze de vriendschap zo "bruut" heeft beëindigd. Als je het type bent dat pas rust heeft als het iets heeft kunnen terug-doen, zou ik toch adviseren om één ding uit de situatie te leren. Namelijk dat dat niet altijd de beste weg is.
Blijf rationeel en rustig, zoek de zaak eerst goed uit voordat je met het gerecht dreigt. Een ingebrekestelling sturen met de dreiging haar te dagvaarden en nadien erop uitkomen dat dit geen goede optie is, maakt de zaak er niet beter op.
Daarom zou het toch beter zijn je eerst even te informeren bij een juridisch kantoor zodat je weet waar je aan toe bent. je weet nu nog niet of het goed is om te dagvaarden, of dit de beste weg is, welke kosten eraan verbonden zijn als je het niet "haalt" enz...
En er is nog iets : een mondelinge toezegging is zeker rechtsgeldig, maar bij een betwisting geldt dit "bewijs van overeenkomst" enkel onder bepaalde voorwaarden. ook hier is het belangrijk dat je hier goed op de hoogte bent vooraleer je stappen onderneemt.
Je kan uiteraard wel altijd een aangetekend schrijven sturen waarin je gewoon aanmaant om te betalen tegen een bepaalde termijn, zonder nu al met het gerecht te dreigen. Wie weet heeft dit zo al effect. Dat kan je dan toevoegen aan je dossier als het ooit tot een dagvaarding zou komen. Maar zoek misschien even een modelbrief op via internet, zodat je weet wat er allemaal precies moet instaan om later eventueel als rechtstuk het nodige gewicht te hebben.
Er zal geen contract koop op afbetaling zijn opgesteld. Dan is het volgende aan de hand: jij hebt je verplicht tot levering van een tv. Die verplichting ben je nagekomen. Op het moment dat je de tv overdroeg werd de andere partij eigenaar (er is geen eigendomsvoorbehoud gemaakt). De andere partij is verplicht de koopsom te voldoen. Jullie hebben afgesproken dat de koopsom in termijnen betaald mag worden. De koper komt deze verplichting niet na. Dat heeft niets met de eigendomsoverdracht van de tv te maken. Jij hebt nu een vordering op de koper. Je kunt de koper aanmanen tot betalen. Als die niet betaalt, rest alleen een gang naar de rechter om betaling / incasso middels een deurwaarder af te dwingen. Maar dit vergt nogal wat inspanning voor een dergelijk bedrag. Het heeft geen zin de politie in te schakelen, het gaat om een civiel conflict.