Waar ligt het aan als een 1080p videobestand hapert op mijn TV?

Ik heb al vaker 720p en 1080p films op mijn TV gekeken (dit door middel van een externe harde schijf op een USB poort) maar sinds gisteren heb ik een bestand wat op mijn PC heel vloeiend zonder problemen afspeelt maar op mijn TV niet.

Deze heeft een zeer lichte haper in beeld en geluid elke halve seconde.
Echter merk ik wel dat specifiek bij dit bestand het beeld veel vloeiender loopt dan bij andere, maar bij details geeft deze alsnog een framesnelheid van 25 aan.

Ligt het dan aan de verwerkingssnelheid? Deze is namelijk 6445 kbps waar andere bestanden meestal ergens tussen de 2- en 3000 liggen.

Kan ik het misschien oplossen?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je bent dan afhankelijk van de kracht van de processor in je TV die mediabestanden afhandelt. Die zal dan aan zijn eind zitten. Een ander ding kan zijn dat het bestand in 24FPS opgenomen is (bijna alle films en Amerikaanse series zijn zo opgenomen) en als je dat op 25/50hz gaat zitten kijken krijg je last van judder. Daar kan je wat aan doen met een PC of bij sommige losse mediaspelers. Bij een interne TV-mediaplayer lijkt het me sterk dat je kan schakelen tussen framerates. Als dat wel kan, zal je dus 24FPS in moeten stellen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
De aflevering lijkt eerder wel in 60 fps opgenomen te zijn, gezien de zeer vloeiende overgangen van bewegingen. Dit in combinatie met Full HD zal wellicht inderdaad te veel zijn voor de processorkracht van de TV, die in de eerste instantie al goedkoop was toen ik hem een paar jaar geleden kocht. Ik weet niet of het een makkelijk klusje is om op een PC de framesnelheid van een videobestand aan te passen om te kijken of dat de oplossing biedt, maar ik denk dat het minder moeite is om ergens een alternatieve variant vandaan te toveren? Of is er een of ander handig trucje voor? Bedankt voor je snelle reactie ook.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ah ho ho vloeiend hè. Misschien net even te vloeiend, vloeiender dan je normaliter ziet. Heb je niet de 200hz functie van je tv aanstaan? Smooth motion, motionflow, motionplus. UIt zetten en dan nog eens kijken. Wat is het bestand waar we het over? En is het bestand 25fps, of geeft de tv aan dat ie op 25fps output?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Inderdaad vloeiender dan normaal! Echter heeft deze TV maar een maximum beeldfrequentie van 50 hz, daar kan het wellicht ook wel aan liggen... link voor specs van TV: http://www.kieskeurig.nl/lcd_tv/samsung/le40d550/specificaties/957747 Het is ook een vrij raar bestandstype; een .ts (MPEG 2 TS-video) in plaats van de gebruikelijke .avi of .mp4. De TV zelf geeft niets van FPS snelheid aan, echter als ik op de PC via eigenschappen naar details ga geeft deze aan: Framesnelheid 25 Frames per seconde, maar dit kan gewoon niet kloppen... Niet dat het verder zo'n groots probleem is maar ik ben altijd vrij geïnteresseerd in hoe en waarom iets doet wat het doet... :)

Antwoorden (2)

Het kan liggen aan de resolutie van je TV, het scherm van jouw tv is dan niet Full HD. Dat wordt dan extra moeilijk voor je TV om het juist weer te geven in een lagere resolutie en dan tijdens het afspelen wanneer het soort van converteren gebeurd kan je beeld haperen en dat is erg jammer. Ik raad je 480p en 576p films aan die zijn veel makkelijker om af te spelen en heb je nooit problemen! 480p en 576p zijn gelijk aan het beeldkwaliteit van een DVD.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Hoi Minion, Bedankt voor je reactie. Echter is de resolutie van de TV wel degelijk 1920x1080p, HD films zijn normaal gesproken niet zo'n probleem, alleen toevallig bij dit bestand gaat het scherm en het geluid haperen. Het is natuurlijk zonde om met een HD TV films in 480p te gaan bekijken... ;-)
Beste Bermie92,

Zeer waarschijnlijk ligt het aan de berekeningssnelheid van je TV. 6445 Kbps is inderdaad erg hoog, niet absurd, maar voor het is voor de TV een heftige taak deze ééntjes en nulletjes om te zetten naar beeld. Het beste wat je kunt doen is zelf even de video converteren met daarvoor bestemde software (zie bron). Verder nog vragen? Stel ze gerust, ik sta voor je klaar!