Nemen de moderne televisieschermen meer of minder elektrische stroom dan een "bakbeest"tv toestel?

Een "bakbeest" was een tv toestel met een breed achtergedeelte uit de 2e helft van de vorige eeuw en in het begin van deze eeuw. Ik ken mensen, die om milieuredenen een "bakbeest" uit vermoedelijk het begin van deze eeuw niet willen vervangen door en modern tv-scherm, zolang die het nog goed doet. Maar ik kan mij voorstellen, dat die "bakbeesten" meer stroom nemen dan de moderne tv schermen. Is dat zo? Zo ja, dan lijkt mij dat slecht voor de portemonnee en voor het milieu.

5 jaar geleden
2.3K
TurfGraver
5 jaar geleden
Moderne tv neemt stroom.
Kijk maar naar de vermogen (watt) op plaatje achterop.
TurfGraver
5 jaar geleden
Modern minder dan oude...
TurfGraver
5 jaar geleden
Info
https://www.greenem.nl/wat-kost-een-televisie-aan-stroom/
paulus811
5 jaar geleden
Voor het milieu telt niet alleen het stroomverbruik, maar ook de productie, transport en verpakking van de tv. Daarbovenop komt het afdanken van de oude tv.
LeonardN
5 jaar geleden
Ik kan me slecht voorstellen dat CRT's zoveel gebruikten. Wellicht met dezelfde maten als je nu ziet. Maar CRT's waren vooral ook vaak een stuk kleiner. http://energyusecalculator.com/electricity_lcdleddisplay.htm
(als je doordenkt zou een 42" CRT dan inderdaad zoveel stroom verbruiken)
Beter kan je een oude plasma vervangen door een nieuwe LCD(LED).

Antwoorden (1)

In de regel nemen moderne LCD's (met LED-achtergrondverlichting) een stuk minder energie op dan de kleinere CRT's (bakbeeksten zoals jij ze noemt).

** Hier een 50" (126 cm) LED-LCD die maar 39watt verbruikt vs. 24" CRT (60 cm) die al 120watt verbruikt volgens http://energyusecalculator.com/electricity_lcdleddisplay.htm
Dubbele diagonaal, voor maar 1/3de van het stroomverbruik.

Het ** 32" model neemt zelfs maar 24 watt, met een uitgerekend verbruik van 7 euro per jaar.
Als we dan voor het gemak stellen dat de CRT 5x meer verbruikt (35 euro), kom je op een verschil van 28 euro per jaar uit.
Daarvoor zou je dus 8-10 jaar moeten kijken naar de nieuwe TV om de nieuwe TV van ongeveer 240 euro te kunnen betalen.

Als de berekeningen dus ongeveer kloppen zouden die mensen qua kosten beter een nieuwe TV kopen dan 10 jaar of meer doorkijken op de oude.

Hoe het milieutechnisch zit weet ik niet. Er is al aangehaald dat een nieuwe maken en een oude afvoeren ook belastend zijn voor het milieu. Mensen die nog steeds een CRT uit 2000 of daarvoor kijken ten opzichte van mensen die elke 5 jaar een nieuwe hebben gekocht sparen het milieu op een andere manier.

Wat zo geldt voor CRT, geldt veel harder voor (oude grote) plasma's. Daarmee kun je dus nog veel leuker besparen.

**Zijn wel de laagste energieverbruikers die ik zo snel kon vinden. Meestal ligt verbruik rond de 50-70 watt rond de 40 inch.
---
Zie nu dat ik de 50" met 39watt vergeten ben:
https://www.philips.nl/c-p/50PFS5803_12/5800-series-ultraslanke-full-hd-led-smart-tv/specificaties
En de 32" versie met maar 24watt
https://tweakers.net/pricewatch/1166613/philips-32pfs5803-zwart/specificaties/
Toegevoegd op 03 april 2019 10:57: tekst
5 jaar geleden
Reddie
5 jaar geleden
Plus. Verbruik en kosten zijn natuurlijk wel afhankelijk van hoeveel uur per dag je kijkt.
De berekeningen kloppen wel zo ongeveer.
Een oude afvoeren en een nieuwe maken zijn waarschijnlijk de grootste post.