Kan een nieuwe coax kabel de analoge tv ontvangst verbeteren?

Ik heb mijn oude beeldbuis tv vervangen door een al wat oudere lcd tv. Ik huur een kamer en heb nog analoge ontvangst. Dat gaf een prima beeld op de beeldbuis tv maar geeft een minder goed beeld op de lcd tv. Dit is op zich een bekend probleem. Mijn vraag is of het zin heeft om een betere coax kabel te gebruiken en zo ja wat voor een?
Ik lees van alles over 100hz, digitale tv ontvangst etc. Maar mijn lcd tv heeft 50hz en een analoge ontvangst. Kan zo'n "moderne" coax kabel ook de kwaliteit van mijn tv verbeteren, Bijvoorbeeld de Hirschmann Fekab 759, of is dat zinloos en kan ik net zo goed een eenvoudigere kabel proberen/of laten voor wat het is?

Toegevoegd na 3 uur:
Bij veel omschrijvingen staat geschikt voor o.a. 100hz, digitale en interactieve diensten. Maakt dat het dan ongeschikt(er) voor analoge ontvangst en een 50hz lcd tv?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.7K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
50 HZ is de verversingsfrequentie. Dat houd in dat je TV iedere seconde 50 keer een nieuw beeld weergeeft. Vergeleken met nieuwe TV's is dat best laag, dus het probleem zou ook daarin kunnen zitten. Maar dan moet je scherm ook een beetje flikkeren.

Het beste antwoord

Waarschijnlijk niet...

Als de kwaliteit op jouw beeldbuis TV goed was, dan is het signaal waarschijnlijk al behoorlijk goed. Je zal moeten kijken welke kwaliteit je huidige kabel (ook in de muur) heeft en daar met een betere kwaliteit kabel overheen moeten. Kwaliteit wordt vooral bepaald door de hoeveelheid isolatie. De kans is dus groot dat dit soort aanpassingen in jouw situatie slechts een marginaal verschil maken en dat komt vooral tot uiting in de ruisvorming op het beeld.

De gemiddelde (ook wat oudere) LCD TV heeft al veel meer beeldpunten dan het analoge signaal. Net analoge signaal is namelijk 576i (interlaced, dus iedere 1Hz bevat slechts de helft van de beeldlijnen aan informatie). Een vierkant beeld komt dan binnen met een resolutie van 768×576 terwijl breedbeeld binnenkomt op 1024x576. Eigenlijk moet je op een LCD TV dus geen analoge beelden meer willen. Je zou kunnen onderzoeken of jouw verhuurder de mogelijkheid biedt om er een digitale COAX ontvanger op aan te sluiten. Wil dat niet lukken, kun je overwegen om iets met Digitenne te gaan doen, maar dat zal waarschijnlijk een stuk duurder zijn dan jouw huidige verbinding.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Dat is zeker mogelijk, wanneer je oude kabel breuken heeft of op een andere manier stuk is.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Dat kan zeker het geval zijn,. ook zou ik de stekkers vervangen. een goed merk is hirschmann. voor de kabel zou ik een sateliet kabel nemen deze heeft een dikkere kern.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan verbetering opleveren, sowieso wordt het er niet slechter door.

Aangezien je een kamer huurt, gok ik dat je het binnenkomende signaal met meerdere personen deelt.
Goeie kans dat er oude splitters en/of een oude versterker aanwezig zijn.
Dan zijn dat de "zwakke schakels" en zal een nieuwe betere kabel weinig verschil maken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor de antwoorden tot nu toe. Als ik toch besluit een nieuwe kabel te proberen... Bij veel omschrijvingen staat geschikt voor o.a. 100hz, digitale en interactieve diensten. Maakt dat het dan ongeschikt(er) voor analoge ontvangst en een 50hz lcd tv?
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Eentje geschikt voor 100hz, e.d. heeft vooral betere stekkers, die minder gevoelig zijn voor storing. De afscherming is beter, meestal dus ook met metalen stekkers.
Dat is altijd beter, ook voor analoog e.d.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Klopt helemaal, en om dit op te lossen kun je een coax signaalversterker gebruiken.
Nee dat heeft geen enkele zin. De analoge ontvangst en weergave wordt door andere factoren bepaald en niet zozeer door de kwaliteit van die paar meter coaxkabel die je nu gebruikt.

Een van die factoren is idd. de LCD TV die je nu hebt. De LCD TV is bij uitstek ontworpen om pure digitale inhoud weer te geven (dat is een stroom dat uit nullen en enen bestaat). Alleen dan geeft een LCD TV optimaal en onvervormd weer.

Het nu aangeboden analoge signaal moet dus in de TV omgezet worden naar een digitaal signaal waarbij door 'sampling' (dat is een Engels woord voor bemonsteren) het analoge signaal wordt omgezet in een stroom van nullen en enen.
Hierbij ontstaat een zeker verlies (=lost) van beeldinhoud waardoor repeterende beeldinhoud anders wordt geïnterpreteerd dan de werkelijke inhoud. Dit komt dan door de compressie van het ontstane digitale signaal.

Hierdoor ontstaan dan op een LCD TV kleurverschillen en onzuiverheden die de indruk wekken dat het beeld minder optimaal is. Dat klopt ook, want door de omzetting en de kunstmatige correcties is het beeld ook minder dan wanneer je dat op een ouderwetse beeldbuis (CRT) zou zien. Die geven het analoge signaal wel ongecomprimeerd en volledig weer.

Dus samengevat, zou je je LCD TV moeten voeden met een zuiver digitaal signaal om een optimale beeldkwaliteit weer te geven en dat heeft eigenlijk weinig te maken met de coaxkabel die nu tussen je aansluitpunt en de TV ligt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het kan een verbetering opleveren, maar houd er alvast rekening mee dat die zéér gering zal zijn.
Tenzij natuurlijk je huidige coaxkabel in zeer slechte staat verkeert of van goedkope kwaliteit is.