Is het waar dat 3D-tv's de 'normale' 2D weergave een 3D effect kunnen geven. En zo ja hoe werkt dat dan ??

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Ja dat kan. Op mijn LG tv druk je op de 3D knop op de afstandsbediening, en dan kun je kiezen uit verschillende 3D weergaven. Selecteert dan 2D -> 3D en voila. Zo zou het ook werken bij andere merken denk ik. Overigens vind ik het 'gemaakte' 3D niet mooi.

Antwoorden (1)

Ja dat klopt, althans niet voor alle modellen, de meeste nieuwere hebben het sowieso wel. Het effect is niet zoals dat van native-3D. Wat de software volgens mij doet is gokken welk object dicht in beeld is en wat ver. Daarna gaat deze per object, afhankelijk van de geschatte afstand van het object, voor het linker en rechter oog die objecten verder van elkaar verschuiven. Als je een 3D-foto hebt en je kijkt goed is het ook niet veel meer dan twee iets van elkaar verschoven beelden. Aan de linkerkant kan je misschien net iets meer zien van de linkerkant van een object, dat kan je dan weer oplossen door te gokken dat de kleur/vorm doorgaat, wellicht zelfs een vlak iets bij te draaien. Veels te veel onzekerheden om goed te krijgen iig, en daardoor niet echt iets.

Met films waar ze dit met de hand doen (dus oude 2D films die opeens 3D zijn) doen ze iets vergelijkbaars, alleen zit dan iemand handmatig objecten aan te wijzen en in te voeren of deze dicht of ver is in het beeld.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Het nadeel is ook dat veel TV's hier grote fouten in maken. Vooral tijdens nachtelijke scènes. Zo kan een schaduw ineens voor een object vallen. Ik heb zelf nogg een goede implementaties meegemaakt en kijk 2D content dan ook liever gewoon in 2D.