Onze flatscreen LCD tv bromt alleen als het beeld wit of heel licht is. Waar zou dat aan liggen?

Kent iemand dit probleem? En hoe komen we hier vanaf? Het is vooral hoorbaar als het geluid eraf is of heel zacht...

Ik was laatst bij een kennis die OOK hetzelfde gebrom had als het beeld licht tot wit was, en zodra de beelden weer donkerder werden hield het op...

Wie o wie weet raad?

12 jaar geleden
4K

Antwoorden (2)

Dit verschijnsel duidt op een krap bemeten voeding, zodra het stroomgebruik hoog is (veel licht!) dan komt de gelijkrichting van het lichtnet in de problemen en hoor je een 100 Hz brom of ratel.
Het is geen 50 Hz omdat de netspanning na gelijkrichting 2 maxima en twee minima heeft per periode.

Toegevoegd na 2 minuten:
Soms kan het ook nog een beetje afhangen van de netspanning die je thuis uit het stopcontact krijgt: bij het ene huis kan het 235 V zijn terwijl bij het andere krap 215 op het stopcontact staat.
Bij een hogere spanning heeft de TV wat meer reserve zodat de brom niet zal optreden.

Toegevoegd na 8 minuten:
Een oplossing kan zijn het vergroten van de (of vernieuwen van verouderde-) voedingscondensator direct na de bruggelijkrichter.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
misslobe
12 jaar geleden
Oke, wel een beetje ingewikkeld, maar misschien dat mijn man het beter begrijpt. HIJ was nl degene die vroeg of ik dit op goeievraag.nl wou vragen;-)!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De oplossing die ik aangeef is ook iets dat niet iedereen even kan doen, je kunt wel met de klacht naar een servicecenter of naar een TV-reparatiebedrijf. Hopelijk heb je nog garantie.
misslobe
12 jaar geleden
Nouwwwwwww, we hebben hem al een aantal jaren, dus dat zal niet meer binnen de garantie vallen ben ik bang :-(... Hey dankje voor je reacties, super, zal het morgen mn man laten lezen, die ligt inmiddels al te snurken haha!
In een lcd scherm sit (net als in een laptopscherm) een ontladingslamp, deze werken met een heel lage stroom maar met een hele hoge spanning (net als een tl-buis).

Je hebt in je scherm een omvormer zitten, een transformatortje met een lamellen-ijzer kern, waarschijnlijk gaat deze kern trillen als er meer vermogen gevraagd wordt.

het kan soms verholpen worden door deze opnieuw vast te solderen als de verbindingen een beetje los zitten, maar meestal moet deze vervangen worden.

Als je nog in de garantie zit, meld het dan.