Heeft iemand een advies m.b.t. het aanschaffen van een nieuwe televisie aangezien ik er niet meer wijs uit word?

Ik wil een nieuwe tv aanschaffen, maar ben niet meer up to date m.b.t. de techniek. In een winkel laat ik me liever niet adviseren aangezien dit meestal een praatje uit eigen belang is, m.a.w. een verkooppraatje. Ook hoor je in meerdere winkels weer verschillende adviezen. Ik wil graag advies van een onafhankelijke persoon, die verstand heeft van de tv-techniek op dit moment. Ik zoek een hd-tv van minimaal 55 inch (139cm). Je hoort nu veel over Smart-tv's (met internetbrowser) en ik heb mij laten vertellen dat dit de "toekomst" is en ik spijt ga krijgen als ik geen Smart-tv aanschaf. Led, LCD, Plasma, Smart-tv...ik weet het allemaal niet meer. Ik kwam o.a. deze tegen (de goedkoopste HD-Smart-tv met browser), maar ik kan er nog geen reviews over vinden, beetje eng: Philips 55PFL4908K ( http://m.kieskeurig.nl/product/1649528-philips-55pfl4908k ). Te koop voor 850 euro en veel meer heb ik niet te besteden. Is het wat? Of raadt iemand mij een andere tv aan? Ik heb geen interesse in 3D, browsen op de tv lijkt me handig maar is geen must (wél een leuke bijkomstigheid). Moet wel HD zijn en het zou super makkelijk zijn als ik een film (avi) die op usb staat direct in de tv kan pluggen. Iemand een goed advies in ong. dezelfde prijsklasse/goede kwaliteit?

10 jaar geleden
1K
paulus811
10 jaar geleden
Met een budget van 850 en eis van minimaal 55 inch is er niet veel keuze. De panels uit de 4000 serie van Philips zijn niet van topkwaliteit, dus je betaalt niet alleen voor extra's als 3d etc maar ook voor een betere kwaliteit scherm. In jouw geval zou ik naar een model uit de 7 of 8000 serie van vorig of twee jaar geleden kijken. Dan heb je en een topscherm en smart apps. Ook het design doet zeker niet verouderd aan.
Sonaya
10 jaar geleden
Dank je wel. Waar herken je bij de zoektocht een 4000, 7000 of 8000 serie aan? Kan je dat al uit een typenummer halen, of pas ergens in een specificatie? Zo ja: waar?
Sonaya
10 jaar geleden
Ik zie het al in de typenrs van bijv. Philips en Samsung. Maar die 7 serie is duur zeg! Ver boven mijn budget helaas. Ben benieuwd wat dan het verschil in kwaliteit scherm is tussen een 4 serie en 7 serie. Voor een leek is een 4 serie misschien wel voldoende en voor een kenner waardeloos. Jee, moeilijk zeg! :/
Sonaya
10 jaar geleden
7 serie van Philips/Samsung 55 inch begint vanaf ca. 1500 euro. Dat is het dubbele van mijn budget. Een 6 serie...is dat ook wat? Dat begint vanaf ca. 950 euro...dat is nog wel te doen.

Het beste antwoord

Op het gebied van Led en plasma tv's komt Samsung wel als beste uit de bus.

Het 3D verhaal kun je idd het beste maar gewoon vergeten en die optie uitsluiten bij de aanschaf van je nieuwe tv toestel. Dat scheelt in ieder geval weer een paar euri's in de aanschafprijs. Het 3D platform word niet ondersteunt door de Nederlandse omroepen omdat het te duur is en veel experimentele uitzendingen op buitenlandse zenders zijn, op een demo kanaal na, alweer gestopt.

Waarom eventueel wél een smart tv.... Ik zou daar zeker wel voor gaan, niet zozeer
voor de vele gadgets die je erbij krijgt waarvan je het meeste waarschijnlijk toch niet zal gebruiken, maar wel omdat deze toestellen heel eenvoudig zijn te upgraden via internet waardoor de software up to date blijft en toekomstige ontwikkelingen voor blijft.
En dingen veranderen razendsnel op dit moment, toestellen van nog maar 3 jaar geleden zijn nu al weer zo verouderd dat ze weliswaar nog gewoon werken maar al niet meer mee kunnen met de nieuwste ontwikkelingen.
De trend is dat er steeds meer via internet voor de tv wordt ontwikkeld en aangeboden en dat de aloude traditionele manier van tv kijken via de omroepen steeds meer terrein verliest.
Het wordt in de komende tijd gewoon dat je via je tv je boodschappen gaat doen bij de supermarkt en andere inkopen kunt doen.
Ook het tv kijken veranderd, er zal steeds meer op andere tijden naar tv gekeken worden waarbij het 'on-demand' principe, dus kijken wanneer het jou uitkomt en niet wanneer het de omroep behaagt, straks gemeengoed zal zijn geworden.
Ook dit heeft consequenties voor de omroep in het algemeen. De programmering die publiek wordt uitgezonden zal verschralen en men zal meer en meer via internet videokanalen gaan aanbieden waarbij dan ook voor betaal opties wordt gegaan.

Een Samsung smart-tv vanaf de 7 serie is daarop ingespeeld en biedt ook naar de toekomst optimale upgrade mogelijkheden zodat je niet elke 2 of 3 jaar weer een nieuwe moet kopen.

Let bij de aanschaf wel op dat je een Nederlands model koopt en geen Europees of buitenlands model. De Europees/ buitenlandse modellen zijn weliswaar vaak enige honderden euro's goedkoper maar deze bieden geen ondersteuning voor Ziggo/UPC e.d. providers die in Nederland opereren.
Vaak werken deze toestellen dan niet met de ingebouwde CI cam samen met de provider, waardoor geen beeld!
Het kan wel maar dan moet je een losse decoder- settopbox van de kabelprovider hebben en de tv dan als monitor gebruiken.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sonaya
10 jaar geleden
Dank je wel. Waar herken je bij de zoektocht een 4000, 7000 of 8000 serie aan? Kan je dat al uit een typenummer halen, of pas ergens in een specificatie? Zo ja: waar?
Sonaya
10 jaar geleden
Ik zie het al in de typenrs van bijv. Philips en Samsung. Maar die 7 serie is duur zeg! Ver boven mijn budget helaas. Ben benieuwd wat dan het verschil in kwaliteit scherm is tussen een 4 serie en 7 serie. Voor een leek is een 4 serie misschien wel voldoende en voor een kenner waardeloos. Jee, moeilijk zeg! :/
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Je zou kunnen kiezen voor een 40 inch formaat, dat is een schermdiagonaal van 101 cm. Die zijn aanmerkelijk goedkoper dan de door jou beoogde 55 inch. Met een beetje rondshoppen op internet kun je bijvoorbeeld de Samsung UE40F6320 al voor rond de 600 euro kopen. Kijk eens bij http:// www.kieskeurig.nl en zoek daar naar je gewenste tv. Het verschil in de Samsung series (4,5,6,7,en 8) zit hem in de luxe van functionaliteit. De 7 en 8 series hebben de meest uitgebreide functies en mogelijkheden. De 6 serie zit daar iets onder maar ook daarmee kun je al je wensen ruimschoots in vinden. Qua paneelkwaliteit (scherm) verschillen ze niets, de kwaliteit is van alle typen even hoog.

Andere antwoorden (2)

De door U genoemde T.V. is niet opgenomen door de consumentenbond in de lijst van geteste t.v.'s. Uit de tests van de consumentenbond komt de Samsung UE55F6400 als beste koop naar voren. D.W.Z. beste kwaliteit-prijs verhouding. Hij is wel wat duurder dan de door U genoemde.
http://www.consumentenbond.nl/test/elektronica-communicatie/tv-en-video/televisies/samsung/ue55f6400
10 jaar geleden
Sonaya
10 jaar geleden
Ja, ca. 1250, óók omdat ie 3D is. Beste koop al bekeken, maar dat is ook vaak voor een hoge prijs. Er zoals deze Philips zijn er veel meer niet getest. Daarom liever advies van een huis-tuin en keuken persoon met verstand van zaken :)
Het budget is klein voor het formaat. Zoals aangegeven doe je er dan beter aan een model uit een hogere serie te kopen, maar dan van enkele jaren terug. Zeker als 3D toch geen rol speelt.

Over Smart TV en de toekomst hoef je jezelf niet al te veel zorgen te maken. Het klinkt en is leuk wat fabrikanten op de huidige TV's kunnen, maar op Samsung's van na 2012 na hoef je qua updates niet veel te verwachten. Je kunt dan heel goed alternatieven overwegen zoals het aanschaffen van een mediaplayer op basis van Android (link 1), een Apple TV (mijn voorkeur gaat dan toch naar Android) of binnenkort een ChromeCast (link 3) stick. Zo kun je de beleving over meerdere jaren optimaal houden omdat je de software daarvan langer kunt updaten danwel het hele kastje vervangen. Mocht je voor die laatste oplossing gaan, is de hoeveelheid USB aansluitingen op de TV ook niet meer van belang omdat het 'kastje' die taak kan waarnemen en over het algemeen veel meer opties voor je beschikbaar heeft.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Sonaya
10 jaar geleden
7 serie van Philips/Samsung 55 inch begint vanaf ca. 1500 euro. Dat is het dubbele van mijn budget. Een 6 serie...is dat ook wat? Dat begint vanaf ca. 950 euro...dat is nog wel te doen. Ik heb gezocht naar oudere 7 series, maar kom toch niet goedkoper uit dan ca. 1500 euro. Maar dat lijken me gewoon de nieuwe 7 series. Die oudere zullen misschien niet veel meer verkocht worden? Of ik moet het gewoon treffen dat ik een winkel vind die oudere modellen, dus wat goedkoper, verkoopt?
Sonaya
10 jaar geleden
Ja een aparte mediaplayer o.i.d. kan natuurlijk ook, maar heb nu al zoveel apparaten op mijn tv aangesloten dat het me wel mooi lijkt als alles al direct op de tv zit :).