Ligt kabel van analog tv al in huis?

Heeft elke woning een analog kabel voor TV ? Of moet je zoals digital tv, een aanbieder van digitale televisie vinden en abonnement bestelen?

10 jaar geleden
1.6K
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Meeste aanbieders (Ziggo altans) leveren een analoog signaal bij een digitaal abonnement.

Het beste antwoord

Ja, in 1980 is men begonnen om naar elk huis een kabel te leggen. Dit is een koperen kabel. Deze kabel kan allerlei signalen transporteren. Voorheen werd het enkel gebruikt voor een analoog televisie signaal, maar aangezien de bandbreedte (het frequentie spectrum) behoorlijk groot is, kunnen er ook andere signalen overheen. Standaard zit hierop het analoge signaal (tenzij je hebt aangegeven bij je kabel provider dat je geen abonnement meer wilt). Daarnaast kan je (als je hiervoor een abonnement neemt) ook nog digitale televisie krijgen (veelal een Set-Top box benodigd) en/of telefoon (er zal een aparte modem komen op de kabel, welke het televisie signaal en telefoon signaal zal scheiden).

Je kan het testen door de kabel in een televisie toestel te prikken (in de UHF/VHF poort) en je TV kanalen laat zoeken. Krijg je beeld (Nederland 1, 2 en 3 op de VHF band) dan heb je een analoog signaal. Overigens heb je meestal analoog wel, terwijl er voor digitaal signaal aparte hardware nodig is. Je mag stellen dat je analoog zowieso krijgt/hebt als je een abonnement bij je kabelprovider hebt.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Er ligt in de meeste huizen wel een kabel, maar hiervoor moet je inderdaad nog wel een abonnement afsluiten bij een provider.