wat kan ik doen met een dvb-t antenne? kan ik der zenders mee zien en zo ja welke?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
4.8K

Antwoorden (2)

Een DVB-t antenne is bedoeld om digitale TV-programma's te ontvangen die worden uitgezonden in de UHF band. Meestal is hij voorzien van een ingebouwde antenneversterker die gevoed kan worden door een gelijkspanning op de antennedraad.
Eigenlijk is er niets speciaal aan de antenne, ook analoge signalen worden zonder probleem ontvangen.
Je kunt de antenne gebruiken op de antenne-ingang van een TV met digitale tuner, je hebt dan wel een aparte powerinserter nodig om de ingebouwde versterker te voeden. Een los Digitenne kastje heeft een ingebouwde mogelijkheid om de antenneversterker te voeden.

Toegevoegd na 5 minuten:
De zenders die in Nederland te ontvangen zijn kun je vinden in het overzicht van het zenderpakket van Digitenne. Alleen met een geldige smartcard in de TV of het Digitennekastje kun je alle kanalen ontvangen van het pakket, zonder smartcard kun je aleen Nederland 1, 2 en 3 plus een regionale zender ontvangen.
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
DVB-T wordt in heel Europa gebruikt en kennen we in Nederland als Digitenne van de KPN. Om abonnementen te kunnen verkopen gooit KPN een codering over de zenders heen met uitzondering van de publieke omroepen. Hieronder vallen niet alleen NPO 1, 2 & 3, maar ook de lokale omroep. In mijn geval Omroep Gelderland. Die vier kanalen kun je dus gratis in digitale kwaliteit ontvangen. Digitale kwaliteit kun je overigens het beste vergelijken met DVD kwaliteit.

In andere landen om ons heen zijn ook de commerciële omroepen in veel gevallen vrij te ontvangen. Nederland is daarop een uitzondering. Vandaar dat je niet zo heel veel DVB-T producten in onze schappen zal vinden. Digitenne vraagt immers om een tuner die het signaal kan decoderen en daar heeft de betreffende tuner een smartcard voor nodig die je via de KPN kan krijgen.