hoe werkt een draagbare dvd speler?

En als u dit misschien weet zal dit ook erg top zijn; hoe is de werking van het elektriciteit?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Een draagbare dvd speler werkt hetzelfde als een niet draagbare.
Een laserstraal tast een schijfje met putjes af, waardoor een reeks nullen en enen wordt gegenereerd. Die worden daarna met behulp van een beeldscherm met pixels in een beeld omgezet.
Elektriciteit is de verzamelnaam voor elektronen die van de ene naar de andere plaats stromen. Elektronen vormen het buitenste deel van alle atomen. Ook die in je lijf. Daarom is het ook gevaarlijk als je je vinger in het stopcontact steekt.
Elektriciteit werkt op een aantal manieren.
1) Een elektrische stroom kan een magnetisch veld mee opwekken. Gebruikt in elektromotoren (dvd speler, scheerapparaat, waterpomp van de cv, fohn, trilfunctie in je mobiel, etc) en elektromagneten.
2) Door elektrische stroom te manipuleren met transistoren, weerstanden, condensatoren en spoelen kun je tv's, radios, computers, mobieltjes maken. Die toepassingen vatten we samen onder de naam elektronica.
3) Chemie bestaat bij de gratie van het manipuleren van elektronen. Daaroor kun je de ene stof (een combinatie van atomen) omzetten in een andere stof. In alle cellen van je lichaam gebeurt dat constant 24/7. In dat geval spreken we van biochemie en stofwisseling. Door die biochemie zien we, voelen we, horen we, denken we, trekken we onze spieren samen, etc.
10 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden
Bedankt voor je uitgebreide antwoord! Hier kan ik wat mee!