Waarom zie je niks als je 3D kijkt en je hoofd 90 graden draait?

Als ik 3D kijk op mijn Samsung smart tv, wordt mijn beeldscherm zwart wanneer ik mijn hoofd 90 graden draai. Verklaring?

Verwijderde gebruiker
10 jaar geleden

Antwoorden (1)

Ja, dit is een leuke en goeie vraag. Het beeld van je tv zenden 2 beelden uit waardoor je het 3d ziet. het linker oog ontvangt de beelden bestemd voor het linkse beeld en het andere oog de rest. echter zenden de beelden zich door elkaar heen. hoe komt het juiste beeld dan bij het juiste oog?

om die vraag te beantwoorden kijken we eerst hoe je 3D bril in elkaar zit: het ene glas bestaat uit vezels die verticaal staan: | | | | | || | || | | | | | en het andere glas uit vezels die horizontaal staan: ========.

Je tv zend de beelden voor het verticale glas in een golf uit de verticaal op en neer beweegt, en horizontaal een golf die horizontaal op en neer beweegt.

Dus nu weet je hoe het beeld bij het juiste glas komt, echter als je je hoofd 90graden zou draaien zou je dan toch het beeld bij het andere ook binnenkrijgen? nee, hier komt het kleurenfilter voor te pas. de horizontale golven zijn bijvoorbeeld blauw en het glas met de verticale vezels ook, vandaar dat je die niet ziet en zo dus helemaal geen beeld meer krijg.

hopelijk is het nu een beetje duidelijk?