waar moet ik op letten als ik een lcd tv aanschaf en is full hd beter dan hd ready

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (8)

Full HD is beter dan HD ready, meer pixels (puntjes) op je scherm dus duidelijker/scherper beeld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
maar dan moet je wel een HD-ontvanger of een blueray-speler aansluiten anders heb je nix aan die hoge resolutie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Of een pc of een mediaspeler.
Je koopt toch niet iets nieuws en stemt dat af op "ouderwetse" apparaten. Hij moet je oude formats af kunnen spelen, maar je plan is in de toekomst voorbereid te zijn. Al koop je over 5 jaar pas een blueray, dan hoort je tv het nog te doen.
Inderdaad, full HD geeft scherper beeld, 100Hz geeft ook snellere beeldwisselingen. Dus bijvoorbeeld, als je normaal naar een tenniswedstrijd kijkt, kan het zijn dat er een streep achter de bal aan komt. Bij 100Hz is dit verschijnsel veel minder, of zelfs weg.
14 jaar geleden
full hd is alleen nuttig indien het programma in hd wordt uitgezonden
en lang niet alle programma s worden er al in uitgezonden
idd je kunt nu beter een full hd dan een hd ready aanschaffen voor als straks in de toekomst de meeste programma s in hd worden uitgezonden
de beeldkwaliteit ligt ook veel aan wat je hebt schotel {digitale tv}of kabel
en laat je in een winkel niet verlekkeren door het beeld want ze hebben er een bleuray disk op aangesloten die een film draait en die kwaliteit krijg je nooit als je gewoon tv kijkt
er zijn er nu trouwens ook met 200 hz
en het ligt ook aan de grote van het scherm vind ik persoonlijk hoegroter hoe mooier het beeld en dat heeft dan ook weer te maken met de afstand die je van de tv afzit
kortom veel dingen die je goed moet weten alvorens er 1 aan te schaffen
laat je goed voorlichten door een verkoper
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Full HD is alleen maar beter als ook het signaal full HD is (1080 beeldlijnen). Helaas zijn er nog maar weinig zenders in HD kwaliteit, en meestal nog niet gratis ook. Maar met het ook op de toekomst en de doorbraak van BluRay zou ik altijd een full HD scherm nemen. De prijzen zijn dermate laag, dat je voor een paar honderd al een goede tv hebt.

Waar je ook op moet letten is het formaat, niets zo frustrerend als blijkt dat je nieuwe tv te groot of te klein is. Een aardige vuistregel is de kijkafstand x 10. Dus zit je er 3.70 meter vanaf, dan zou een 37 inch het meest geschikt zijn, maar met HD kun je dan zelfs op 2,5 meter nog goed kijken zonder dat je de pixels ziet. En prijsverschil met bijv. een 40 inch is niet heel groot.

Ook moet je letten op het geluid, naast een goed beeld wil je ook een goed geluid. Dat is heel lastig te beoordelen in een winkel, maar kijk eens in een testblad. Duitse testbladen zijn vaak erg uitgebreid en laten je zien waar je op moet letten.

Succes met je aankoop!
paulus811
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Die factor is handig, je neemt hem alleen veel te groot. Sinds jaar en dag is de vuistregel dat de optimale kijkafstand 3 maal de beelddiagonaal is. Dus bij afstand van 3.70 zou je een diagonaal van 1.20 moeten hebben voor optimaal kijk- en beleveningsplezier.
paulus811
14 jaar geleden
Dan kom je op 3.7 mtr dus uit op een 47inch (120/2,54cm=47inch) scherm en dat is volgens mij voor die afstand toch echt een maatje te groot bij normale tv uitzendingen. Voor HD beeld kan ik me dat nog voorstellen, maar als je zegt dat dit de verhouding al 'sinds jaar en dag' is neem ik aan dat je dat niet bedoeld.
hd ready was een tussenstadium omdat eerst de mensen full hd te duur vonden.
nu is Full hd bijna vanzelfsprekend.
en voor de toekomst zou ik zeker full hd kiezen.
tenzij het een klein tv-tje is voor in keuken of slaapkamer.
groetjes jamie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb zelf een enorm hd ready scherm (1,5 meter), en ik ben erg tevreden over de beeldresultaten.
Het is gewoonweg perfect beeld, misschien iets minder dan hd full, maar dat verschil is te verwaarlozen.
Ik heb dit wel in combinatie met een digitaal abonnement van ZIGGO.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Waar je op moet letten is dat je een tv koopt die jij kwa beeld mooi vindt. die alle aansluiting heeft die je nodig hebt en die ook voor de toekomst geschikt is. Fullhd hoeft niet beter te zijn dan hd ready. maar de betere componenten zitten meestal wel in een fullhd tv denk b.v aan 100hz of meer, betere speakers en internet op je tv. Je zal ong een jaar of 10 met een nieuwe tv gaan doen en de aankomende jaren zal de digitalisering op tv gebied alleen maar toenemen denk b.b aan glasvezel en nog meer kanalen welke in HD uitgezonden zullen worden. Wil je dan optimaal genieten en ontspannen tv kijken is een Full-hd met 100hz of meer wel de voorkeur hebben. Maar het belangrijkste koop een tv die jij kwa beeld het mooist vindt. succes
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb op de onderstaande link een uitleg geschreven over HD vs. HD Ready en waar je op moet letten. Ookal doe je nu misschien weinig met HD, je moet ook aan de toekomst denken.