Amino a140, zap je via de Amino of blijf je zappen op je tv?

Bij de meeste tv providers krijg je tegenwoordig een interactieve box, zoals een amino a140.
Nou was ik nieuwsgierig, zodra je zo'n apparaat hebt staan, zap je dan nog steeds gewoon zoals altijd op de tv met de afstandsbediening of zap je voortaan via de box?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

Via de box, want die moet het signaal decoderen en de enige manier om te weten welk kanaal je wil zien is om met de afstandbediening van de box het kanaal te selecteren.
gvrox
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Het went wel hoor; maar het is "normaal" voor digitale TV. Alleen als je TV een digitale tuner heeft en een CI+ slot dan kun je alles nog doen via de afstandsbediening van de TV, maar dat helpt jou niet omdat je aanbieder via IPTV werkt.
Het zappen gaat in principe via de 'box' zoals jij het noemt. Maar de meeste televisies ondersteunen ook een DVB-C-oplossing waarbij je een PCMCIA-kaart achterin de televisie duwt. Dan gaat het zappen wel gewoon via de televisie.

Het voordeel is dat je geen los apparaat hebt, en geen extra afstandsbediening. Het nadeel is dat veel extra diensten zoals interactieve televisie en On Demand alleen via de ontvanger (die 'box' dus) te ontvangen zijn. Verder hebben de uitgebreidere ontvangers ook mogelijkheden als opname en het beschikbaar maken van die bestanden via het netwerk.

Als je een niet te oude televisie hebt die CI+-ondersteunt en door de provider ondersteund wordt, of in het geval van Caiway gewoon ook CI, en je alleen maar tv wil kijken zonder die extra diensten, kun je dus voor zo'n PCMCIA-kaart gaan.