Via een analoog signaal kan de kabelmaatschappij dat niet weten; digitaal zou in de decoder een stukje software kunnen zitten om terug te sturen naar welk kanaal je gezapt hebt. Ze mogen echter nooit persoonlijk identificeerbare gegevens inzien, dus alleen gegevens over een straat of wijk (of stad etc) zouden zichtbaar gemaakt mogen worden. De vraag is of zulke software op dit moment al werkelijk gebruikt wordt; dat is moeilijk te achterhalen.
gvrox
11 jaar geleden
Ja. Als je een digitaal kastje hebt kunnen ze alles zien wat je doet. En in tegenstelling tot een ander antwoord, kunnen ze alles met die gegevens doen, daar heb je voor getekend ooit en het stond in de kleine lettertje. Kabelboeren zijn geldwolven en ze zullen niet schuwen jouw gegevens en kijkgedrag te gelde te maken als dat enigszins kan.
Er is één geluk: De meeste mensen laten hun decoder dag en nacht aanstaan. Ze weten dan bij die kabelmaatschappij niet of je aan het kijken bent.
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat zou (als het waar was) alleen opgaan voor interactief dan wel televisie met retour signaal.
Digitaal (gewoon) TV is echter een enkel richting signaal (net als analoog maar dan ander techniek) welke een decoder (kastje) kan decoderen en deze stuurt niks terug.
TV op bestelling of interactief TV is een ander verhaal.
Hiervoor moet je decoder met het netwerk communiceren. (En dus ook retour geschikt zijn.)
gvrox
11 jaar geleden
De meeste kabeldecoders hebben wel een retourkanaal hoor. Volgens mij staat er in de kleine lettertjes niets over het toestaan van opslag van *persoonlijk* kijkgedrag, daar is privacy wetgeving voor om de kijker te beschermen. Alleen anonieme (en/of geaggregeerde) data mag uit zo'n systeem rollen. Mocht je een contract hebben waarin zoiets toch staat, dan zou ik dat graag zien.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt. Omdat de meeste decoders tegenwoordig interactief zijn.
(Programma gemist, On demand (film bestellen).
Voor het "live" TV kijken (ook digitaal) is geen retour nodig. (zet er maar een een oude één richting versterker tussen) je interactief werkt niet meer maar gewoon digitaal tv werkt wel.
Upstream gegevens zullen alleen gebruikt worden voor het in rekening (film besteld) brengen en om nodig dienst te kunnen leveren.
gvrox
11 jaar geleden
Voor puur live digitaal TV kijken is inderdaad geen retourkanaal *nodig*, dat weet ik wel hoor :) Het wordt overigens ook wel gebruikt om vanaf de head end te bepalen of er iets mis is met de decoder of het signaal (signaalniveaus, bit error rate, etc)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Eeeh, ja. voor internet en telefonie (modem uitlezen). :)
Maar niet om 'te kijken' naar welk zender je kijkt.
Maar antwoord van escape valt voor mij onder category: Argwaan :p
Decoder aan laten staan zodat ze niet weten wanneer je kijkt :o
En dan zijn er nog mensen die zich druk maken over standby....
gvrox
11 jaar geleden
Decoder aan laten staan helpt toch niet, doordat je normaal gesproken af en toe zapt weten ze best vast te stellen of je er bent (niet met zekerheid). Als om 4 uur 's nachts al 3 uur lang geen zap meer is geweest dan kun je er toch vanuit gaan dat men is gaan slapen... hoe dan ook, deze gegevens mogen ze toch niet opslaan.
escape
11 jaar geleden
Die gegevens slaan ze echt wel op. Ze zijn geld waard. Dat is alles wat telt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Vertel, wat is er gebeurd tussen jou en de kabel bedrijf escape?
escape
11 jaar geleden
Niets. Ik ben werkzaam in die sector, dat is alles.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Hmmm :) Weet niet bij welke kabelboer jij werkt maar
ga eens te rade bij je werkgever hoe het zit.