Wanneer ik mijn laptop via HDMI aansluit op de televisie, dan veranderd de grote van het beeld erg. Hoe kan ik deze op het juiste formaat instellen?

Via de afstandsbediening geprobeerd het formaat te wijzigen, alleen had dit niet het gewenste effect.

Toegevoegd na 14 minuten:
Wanneer ik mijn laptop aangesloten heb op de televisie, en ik ga bijvoorbeeld een filmpje kijken. Dan kan ik op de televisie niet altijd geheel de ondertiteling lezen, omdat dan de helft van de onderste regel gewoon niet te zien is. Het beeld wordt dus eigenlijk teveel uitvergroot

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
3.1K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je vraag is onduidelijk. De grote van het beeld verandert namelijk nooit. Een 100 cm groot beeld blijft 100 cm groot ongeacht wat je erop uit zendt. Krijg je zwarte balken, constateer je dat de icoontjes in verhouding kleiner zijn dan de rest, of zijn de icoontjes te groot/uitgerekt? Je laptop heeft waarschijnlijk een ander aantal beeldpunten dan je laptop. Soms ook een andere verhouding (16:10 laptop vs 16:9 tv). Heb je trouwens een duplicaat beeld(kopie) of een uitgebreid beeld (extra scherm)? Je zal dus wat beter je vraag moeten stellen om tot een oplossing te kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
sorry, ik wist het ook niet heel goed te omschrijven.
Wanneer ik mijn laptop aangesloten heb op de televisie, en ik ga een filmpje kijken bijvoorbeeld. Dan kan ik op de televisie niet altijd geheel de ondertiteling lezen, omdat dan de helft van de onderste regel gewoon niet te zien is. Het beeld wordt dus eigenlijk teveel uitvergroot,
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat geeft niet, daarom vraag ik het, nu is het al stukken duidelijker. Dit kan een tv-oplossing verlangen. Is het een kleine rand die wegvalt, zowel links/rechts als onder/boven? Dat kan je testen met een windows venster te maximaliseren, bijv met een browser. Als dat zo is kan het zijn dat overscan aan staat op je tv, je zal dan ergens in je menu van je tv naar die optie moeten zoeken, soms ook wel pixel-for-pixel genoemd. Welke tv merk/type heb je?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merk/type tv?

Antwoorden (2)

Vaak is de oplossing:

Rechtermuisklik op je bureaubladachtergrond
Klik op Scherm Resolutie
Nu krijg je je twee beeldschermen te zien, zet je tv asl uitbreidings scherm van je laptop en zet ze allebei op hun hoogste(native) resolutie.

Toegevoegd na 3 dagen:
Wat je ook nog kan doen is kijken in de software instellingen van je videokaart, sommige geven ook een under/overscan optie. Geef even je videokaart op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wanneer ik beide op de hoogste resolutie zet, blijft links, rechts, boven en beneden een stuk wat ik niet op de tv kan zien. Dit is op de tv dus te groot uitvergroot. Ik kan op mijn laptop én tv geen schermgrootte vinden, waardoor dit het op mijn tv kleiner word
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Merk/type tv?
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het zou trouwens best kunnen dan mijn tv wel HD-ready of iets is, het is een Samsung lcd tv. Het type weet ik eigenlijk niet
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb een laptop, en mijn 'videokaart' is de Intel(R) HD graphics family
Ondersteunt jouw videojaart van de laptop Full-HD weergave (1920x1080). Is jouw tv Full-HD.. Probeer anders de instelling "niet op schaal"