Waarom heeft mijn kleurentelevisie geen gekleurd sneeuwbeeld?

Mijn kleurentelevisie geeft bij geen signaal een zwart-wit sneeuwbeeld. Je zou verwachten dat dat ook allerlei verschillende kleuren heeft. Hoe komt dit?

Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Het beste antwoord

Wil een TV kleur weergeven dan moet er een kleur decodering gedeelte worden aangeschakeld in de TV. Dat gebeurt alleen bij een specifiek video signaal. Namelijk het signaal dat donkerder dan zwart weergeeft, zwart =0 volt, kleur heeft een negative waarde
Op het moment dat de TV dat negatieve signaal heeft herkend weet hij dat er kleur in het signaal is verstopt.
Dit heeft allemaal te maken met het feit dat we ooit zijn begonnen met z/w tv. Daarna moest er een truc worden bedacht om kleur te gaan uitzenden dat ook door z/w tv's ontvangen kon worden. Vandaar deze constructie.
Als je dus ruis ontvangt wordt dat kleur signaal nooit gevonden door de TV en is de ruis zwart wit.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

omdat sneeuw wit is
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
dank weer iets geleerd
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
op het moment dat je een sneeuwbeeld hebt ontvang je geen signaal, dus ook geen kleurcodering.
Verwijderde gebruiker
15 jaar geleden
De kleurinformatie van een televisieuitzending wordt op een aparte draaggolf in het TV signaal meegestuurd,dit om compatibel te blijven met zwart wit televisie. Zolang een TV deze aparte draaggolf niet detecteert gaat de TV ervan uit dat het een zwart wit uitzending is. Dus als je geen signaal hebt, dan is er geen aparte draaggolf voor de kleuren en denkt de TV dus dat het zwart wit is en dus zie je alleen zwart wit ruis.