Hoe kan ik het beeld van mijn moeders tv verbeteren?

Mijn moeder heeft een spiksplinternieuwe led-tv maar ze heeft helaas ook een analoge aansluiting, met zo'n ouderwetse coax-kabel. Daardoor is het beeld en het geluid slecht. Kan ze haar beeld op een of andere manier beter maken zonder meteen digitaal te gaan? Ik wil in ieder geval de kabel al vernieuwen, dat zal misschien helpen.

Toegevoegd na 1 dag:
Dank voor de antwoorden tot zover. Ik ben inmiddels weer wat wijzer geworden. Ik heb een nieuwe coax-kabel van goede kwaliteit gekocht met goede connectoren. Dat heeft geen zier geholpen. Ik heb de tv bij mij thuis aangesloten op de digitale mediabox van UPC. Dat gaf uitstekend beeld. Het probleem zit dus niet in de tv.

Inmiddels weet ik ook dat de provider van mijn moeder (Onsbrabantnet (=Edutel)) naast het analoge signaal ook gratis het digitale signaal doorgeeft via de glasvezel. Althans dat zeggen ze op hun website. Ik wil nu dus graag dat digitale signaal oppikken. Daar heb je een DVB-C module voor nodig heb ik me laten vertellen. Die zit ingebouwd in de tv, volgens de gebruiksaanwijzing. De vraag is nu hoe ik de tv vertel dat hij het digitale signaal moet gebruiken. De gebruiksaanwijzing zegt hier niets over en ondanks veel gepiel met de afstandsbediening heb ik het niet voor elkaar gekregen. Iemand?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
5K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Goede kabel (en connectors) kan helpen.
Wat is afstand tussen kabel aansluiting (waar het de woning binnenkomt) en de tv?
Anders kan een antenne versterker ook helpen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat is maar drie meter, dus daar ligt het probleem niet. Kabel en connectors ga ik proberen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Waarom wel investeren in een HDTV-toestel maar niet in een HD-signaal? Koop een tv van 100 euro minder en geef 80 euro uit aan CI+-module en kaartje en je hebt 3x beter beeld dan die 100 euro duurdere tv.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Coax is niet ouderwets trouwens, daar gaat ook gewoon het digitale-HD signaal over. Het is geen analoge aansluiting maar een gecombineerde analoge/digitale aansluiting.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder hè. Die is eigenwijs. Misschien ligt het euvel wel gewoon bij die ouwe coax-kabel. Morgen een nieuwe halen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zeg maar dat MrTomaat HD aanraadt, dan snapt ze het wel. :D
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Zal ik doen!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Mijn moeder (90 jaar) ook spiksplinternieuwe LED-TV en direct CI+ en een kaart (Ziggo).
Zij zei van tevoren: Daar kan ik toch niet mee omgaan. Wat blijkt, goed beeld (o.a. HD-zenders) en zelfde gebruiksgemak als analoog en meer zenders. Alleen sommige ander plek. De oude analoge TV was (gelukkig) echt kapot.. Zeg dit ook maar tegen je moeder...
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Een Coax-kabel is niet ouderwets!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Onsbrabantnet is een glasvezelprovider en werkt alleen met zg modems. Ik zou ze eens bellen en het probleem voorleggen het kan zijn dat je moeder al zo,n modem heeft. De CI module in de tv heb je dus niets aan. Waarschijnlijk zul je een decoder aan moeten schaffen.
Neem dan de voordeligste, bij veelgestelde vragen van Onsbrabantnet vind je te gebruiken type,s.
http://www.onsbrabantnet.nl/Klantenservice/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Klopt, het glasvezelsignaal komt binnen in het modem. Vandaaruit gaat de coax-kabel naar de tv. Op de site van Onsbrabantnet lees ik: ----------------------------------
Hebben jullie ook digitale televisie? Ja, voor het kijken van digitale televisie betaal je geen extra kosten. Wij zenden het digitale signaal gratis naar je woning toe. Om digitale televisie te kijken heb je wel een digitale ontvanger nodig die geschikt is voor het DVB-C signaal of dient de televisie te beschikken over een ingebouwde DVB-C tuner. Raadpleeg hiervoor de handleiding van uw televisie.
---------------------------------- De tv heeft een ingebouwde DVB-C tuner, dus ik neem aan dat ik geen extra decoder nodig heb. De vraag blijft dus hoe ik het digitale signaal op de tv kan toveren.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik ga maandag uiteraard even bellen met de helpdesk, maar ik had gehoopt dat hier iemand me alvast kon helpen.

Antwoorden (4)

Heb je Kabel tv? In dat geval, zijn er waarschijnlijk ook gratis te ontvangen HD zenders beschikbaar en/of digitale zenders, check de provider, via internet.
Waarschijnlijk hoef je alleen de zenders opnieuw in te stellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Moet je wel een decoder hebben.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Digitale decoder is tegenwoordig bijna altijd al ingebouwd. Volgens mij wordt vaak alleen Ned 1 HD zonder kaartje doorgegeven.
Klinkt gek, maar probeer eens de frequentie op zijn laagst te zetten. Voorts als daartoe mogelijkheid bestaat de signaalingang NIET op "cable" zetten maar op "antenna". Succes!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
gvrox
11 jaar geleden
Welke frequentie dan ? De frequenties van de TV kanalen worden door de kabelmaatschappij bepaald, die kun je niet veranderen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik vat hem ook niet helemaal.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
http://www.vergelijk.nl/info/product_lcd_plasma_televisie_algemeen/#frequentie
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Bedoel je misschien dat je van 200hz(frame-interpolation) af moet stappen om dat misselijkmakende raar vloeiende beeld weg te krijgen? Want van 50 -> 100hz(frame-doubling) is bij veel toestellen toch echt een verbetering. In je link wordt ook gezegd de frequentie zo HOOG mogelijk te zetten, dus misschien dat je het even in je eigen woorden kan zeggen wat je nou voor ogen hebt.
Je kunt een analoog signaal niet mooi digitaal maken, daar zijn geen oplossingen voor, omdat er altijd sprake is van een "emulatie", het signaal wordt "gemonsterd" om tot een digitaal signaal te komen.

Bij een LED-TV hoort een digitaal signaal om tot een mooi beeld te komen. Je kunt dit niet mooier maken door een kabel te vervangen, je moet naar een digitale oplossing gaan.

Ik heb zelf gratis digitale tv op mijn LED-TV, waarmee je de gratis zenders (Ned 1,2,3 en een lokale zender) kunt ontvangen en dat gaat dan via een antenne, die ik zelf gemaakt heb van twee bierblikjes.

Misschien is dat nog een optie, als je er geen geld aan uit wilt geven en dan kun je tevens zien hoeveel het scheelt in beeldkwaliteit.

Bedenk echter dat oude apparatuur zoals een videospeler of een DVD-speler met scart nooit de beeldkwaliteit opleveren die een digitale bron op HDMI geeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Welke kabelmaatschappij gaat het over en welke plaats. (ziggo , Upc etc)
Er zijn gemeente (leiden bv) die haast geen analoog meer doorgeven.
Als het bv Ziggo is kun je een eenvoudige decoder kopen ( ongeveer 60 euro) en bij Ziggo dan de zg smartcard dus niet de ci module bestellen de abonnementskosten gaan dan niet omhoog en kun je digitaal kijken. De decoder moet met een scart kabel aangesloten worden. Als je tv een mogelijkheid heeft om een CI module te plaatsen kun je wel een ci module bestellen. Je tv moet dan wel Ziggo gecertificeerd zijn.
De decoder heb je dan niet nodig.