Waarom is een nieuwe afstands bediening voor de tv zo duur? (€89)

De afstandsbediening deed het niet helemaal goed meer dus ging mn vader naar de winkel om hem te laten maken. Daar zeiden ze dat ze de afstandsbediening niet konden openmaken omdat dat eenmaal niet niet kan......
Dus waarom is zo een afstandsbediening zo duur?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (4)

een universele afstandsbediening is helemaal niet zo duur. misschien 15 euro,

Toegevoegd na 1 uur:
antwoord:
apparaten worden zo gemaakt dat ze niet of heel moeilijk te repareren zijn. daarom moet er dus nieuw gekocht worden en zowel de fabrikant als de winkelier hebben daar baat bij.
ter vervanging is de universele toch aan te bevelen, niet zo goed als de dure, maar zeker te overwegen, want redelijk voor die prijs.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Je hebt gelijk dat er goedkope universele afstandsbedieningen zijn maar mijn ervaring is dat die voor geen meter werken ook al is het type en merk tv geschikt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
toch zijn er heel veel mensen die zo'n universele kopen. en als je alleen maar 'standaard' knoppen als start, stop, voor-, achteruit en snel heen en weer gebruikt, dan is dat toch genoeg?
volgens al die mensen wel tenminste.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Start stop en vooruit zitten normaliter niet op een tv-ab.
Dat doen ze expres; ze maken die dingen dat als ze vallen kapot gaan. Vaak kan je zonder de originele AB niet alle functies bedienen, dus de klant MOET wel een nieuwe kopen. Tja, dan kan je gerust wat meer vragen, het is altijd nog goedkoper dan bijv. een hele nieuwe TV. Er bestaan ook Universele AB's, die van Logitech kan je gewoon programmeren, voor een apparaat of 7, ben je in 1 klap van al het gedoe af!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
De vraag is waarom een originele afstandsbediening zo duur is. Niet wat de beste oplossing is om deze te vervangen.

Het antwoord is simpel. De fabrikant maakt normaal gesproken die afstandbedieningen om bij de televisie(-s) waar ze bij horen, te leveren. Extra te leveren afstandsbedieningen moeten dus gemaakt worden buiten het reguliere productieproces om.

Omdat deze afstandsbedieningen nooit goed gaan verkopen, omdat de mensen die tot de doelgroep behoren zo'n afstandsbediening meestal al hebben en alleen nodig hebben wanneer die van hun kapot is en ze daarnaast nìet willen overstappen op een universele afstandsbediening, is het dus duur voor de fabrikant om deze aan te bieden.

Er moet een aparte productielijn voor worden ingesteld, ze moeten lang bewaard worden, en de productielijn moet slechts een beperkt aantal exemplaren afleveren omdat ze er niet te veel willen bewaren en uiteindelijk moeten weggooien.

Verder moeten winkels die afstandsbediening ook willen verkopen. Die hebben dezelfde bezwaren kwa commerciële afzetbaarheid als de fabrikant. En dus moeten zij hem apart bestellen. Aangezien een fabrikant niet een batch in ieder land zal bewaren, moet de afstandsbediening vaak vanuit het buitenland komen, etc. etc.

En dit allemaal ook nog eens voor alle verschillende afstandsbedieningen die er geleverd zijn bij de verschillende televisies.

Kortom, om de dienst te leveren om een originele afstandsbediening bij je te krijgen, zeker van een ouder model komt gewoon het nodige kijken. Hierdoor zijn dit soort afstandsbedieningen schaars en dus duur.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Heb hier veel ervaring in en kan je zeggen dat ELKE afstandsbediening zonder hem te vernielen open te maken en in de meeste gevallen te repareren is.
Helaas zijn de kosten van arbeidsloon tegenwoordig zo hoog dat het niet rendabel is een afstandsbediening te repareren.
Hierdoor zullen de reparatiekosten waarschijnlijk net zo hoog of hoger uitvallen dan de prijs van een nieuwe afstandsbediening.
Winkeliers weten dit natuurlijk ook dus worden nieuwe afstandsbedieningen voor een forse prijs verkocht.
De inkoopprijs van afstandsbediening gaan enkele keren over de kop zodat de winkelier er leuk aan verdient.