Wie weet wat de depedantiewaarde hoort te zijn van antennesignaal?

Er komt bij ons in de meterkast een signaal van ziggo binnen voor ontvangst van digitale tv.
Bij de wandcontactdoos van Ziggo hoort een bepaalde DB waarde binnen te komen.
Wat hoort dit minimaal te zijn voor een goed ontvangst van digitaal ontvangst van de tv.
Klopt het ook dat als er 3 tv`s zijn aangesloten het signaal drastisch minder wordt?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
1.8K

Antwoorden (4)

10..20 dB krijg je meestal binnen. Meer is te sterk. Minder is te zwak. Je kan dat echter niet zomaar meten met huis- tuin- en keukengereedschap. Je hebt een HF dB meter nodig.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Dat hangt er nogal vanaf hoe je de 3 TV's hebt aangesloten.
Alls je drie coax kabels parallel aan elkaar soldeert wordt het signaal drastisch minder.
Als je (goedkope) signaalsplitters gebruikt verlies je in elke splitter minimaal 4 tot 5 dB, zet je er 2 of 3 achter elkaar, in combinatie met slechte stekkers, komt het totale verlies al snel op 15 dB of meer.
Als je derde TV dan ook nog eens op de bovenverdieping staat, met een metertje of 15 twijfelachtige kabel ertussen blijft er alleen nog ruis en sneeuw over.

Een redelijke oplossing in dit geval is om een goede (lees:dure, merk-) antenneversterker en die direct bij de aansluiting te zetten. Zet daarachter een goede kwaliteit splitter, gebruik kwaliteitscoax en -connetoren en dan zou het geen groot probleem moeten zijn om 3 TV's aan te sluiten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Wellicht bedoel je de impedantiewaarde en deze is bij normale antennesignalen en- bekabeling 60 ohm.

Je kunt het originele analoge signaal het best met een antennenversterker versteken voordat je het in drieen splitst, een versterking van 30 dB zou dan (ruim) voldoende moeten zijn.

Je moet het antennesignaal VOOR DE TV dan direct na binnenkomst uit de muur en splitter (die hem splitst in radio en TV) op de antenneversterkeringang koppelen en de uitgang van de antenneversterke kan je opsplitsen.

Er ontstaat wel een misaanpassing (bij 3 TV s parallel) maar dat vangt de versterker wel op.

Tip, veel antenneversterkers hebben een regelaar.
zet die ongeveer in het midden en kijk dan bij vermeerderen of het beeld beter wordt, een te sterk antennesignaal KAN bij sommige TV's verzadiging geven maar meestal regelt de TV het teveel aan signaal terug.

Toegevoegd na 6 minuten:
Er is tegenwoordig goedkoop aan lange (10meter) antennenkabels met stekkers te komen.
Die zijn soms HEEL slecht, er zit niet echt een metaalmantel om de binnenkabeldraad.
Ik raad aan om goede , echte antennekabel te nemen, de bovenbeschreven antennenkabels verliezen veel signaal en pikken veel rommel op omdat de afscherming bij die kabels echt HEEL slecht is.

Een goede antennekabel heeft een gevlochten mantel of een foliemantel waarlangs een koperdraad loopt, de slechte kabel heeft alleen de koperdraden als mantel en schermen de binnenkabel NIET af.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het signaal op de ingang van een aansluitdoos is meestal ongeveer 10 dB sterker dan het uitgangssignaal dat naar jouw TV gaat. De aansluitdoos is een z.g. einddoos met verzwakker. De beste manier om het TV-signaal over 3 toestellen te verdelen: koop 2 rijgdozen van goede kwaliteit (Hirschmann, Stolle o.i.d.) - deze dozen hebben een in- en uitgang voor het +10 dB signaal en uitgangen op normaal niveau op de TV- en radioaansluiting. Monteer de eerste rijgdoos in plaats van de Ziggo-einddoos, verbindt met goede coaxkabel de tweede rijgdoos op de plek van de tweede TV en lus door naar de plek van de derde TV waar je de oorspronkelijke einddoos plaatst. Elke TV sluit je dan netjes zonder probleem aan op een van de drie doosjes.
Het rijgststeem kan tot ongeveer 5 doosjes worden uitgebreid zonder versterkers. Wel goed opletten dat je ingang en uitgang niet verwisselt: de richting van het signaal is van belang!