Na plasma en lcd tv's komen er nu led-tv's op de markt. Wat zijn de goeie en minder goeie eigenschappen van deze nieuwe techniek ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (4)

De LED's zijn platter, geven minder warmte af, gebruiken minder stroom, en gaan bovendien langer mee dat plasma's en LCD's dus alleen voordelen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dat ligt er nu net aan voor welke van de twee led technologieën je kiest:

1. De eerste variant: de nieuwste technologie: LED-Matrix Backlight-LCD: ook 'Direct LED' genoemd. Honderden kleine LED-lampjes zitten achter het LCD-scherm.

* Gevolg: het contrast is veel beter! Deze LEDjes kunnen gelokaliseerd gedimd of zelfs helemaal worden uitgeschakeld.
* Nadeel van deze nieuwe technologie: omdat er zo veel LEDjes nodig zijn, verbruikt hij meer stroom, ontwikkelt meer hitte en is duurder.

2. De tweede variant heeft alleen maar aan de zijkanten LED-lampen. Dit noemt daarom Edge-Lit LED-LCD.

* Voordeel: je krijgt een ultradunne TV omdat er geen verlichting meer achter het scherm aanwezig is.
* Nadeel: het lokaal dimmen van de LEDjes is (nog) niet mogelijk. Het contrast is dus beter dan bij een plasma-TV maar bereikt niet de beeldkwaliteit van de matrixversie van 1.

En het grootste nadeel tot nu toe, is de prijs :p
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nuja lcd's gaan nu voor een appel en een ei over de toonbank, dus ze zijn nog wel duurder. Ik ben het zeker wel eens dat de prijs onderhand per dag omlaag schiet, dus je bent nu niet (veel) duurder uit dan een paar maanden geleden met een lcd.
Het stroomverbruik zou ik zo 1 op 1 niet kunnen vergelijken, zijn daar test/gegevens van dat je weet?
De nog nieuwere techniek is OLED, organic LED. Deze LEDs kunnen alle kleuren weergeven, en hier is geen LCD gedeelte meer nodig.
Voordelen: super dun (1mm inclusief behuizing), supergoed contrast (meer dan 100x beter dan huidige LCD schermen), ongelooflijk scherp en snel reagerend.
Nadeel: DUUR!!! De enige die ik tot nu toe gezien heb was $2500 voor een TVtje met een beelddiagonaal van een cm of 20.

Ik kan er even geen bron bij zoeken vanaf de telefoon, maar Googlen op Sony OLED TV zou je een eind op weg moeten helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Eigenlijk gooi je een paar zaken door elkaar. Een LED TV is geen compleet nieuw iets. Het is namelijk nog steeds een LCD TV, maar ipv TL backlight verlicht, is er LED backlight verlichting. Om namelijk de LCD's te doen oplichten is er achtergrondlicht nodig. Zoals eerder gezegd, sommige LED's zijn in de randen verwerkt wat als voordeel een dun scherm oplevert. Logischer is LED backlight achter het scherm, welke ook nog lokaal gedimd kan worden. Dit levert als voordeel op dat op er betere contrasten behaald kunnen worden, immers zwart is dan echt zwart, ofwel de LED backlights staan dan uit!