Waarom velt het geluid regelmatig uit van onze LG flatscreen tv?

Als we hem uitzetten, dan doet hij het na ca. 10 minuten weer.
We hebben dit al eerder en vaak gehad, en plots niet meer, zeker 2 maanden. En nu weer.
De TV doet "pats!!!'en weg is jet geluid. Waar ligt dit aan, wat is de oorzak?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
6.8K

Het beste antwoord

Zeer waarschijnlijk heb je de pech met een fabrieksfout te maken te hebben die zich op de (zeer grote) printplaat bevindt van de flatscreen TV.
Te denken valt aan een slecht doorgesoldeerd component in de audiosectie op deze printplaat, waardoor na verloop van tijd door warmte ontwikkeling, of trillingen een onderbreking voordoet die ervoor zorgt dat het geluid uitvalt.

Printplaten van flatscreen tv's worden in een geheel geautomatiseerd proces bezet en gesoldeerd met allerlei micro onderdelen (zgn. SMD components = SurfaceMountedDevices).
Dit zijn "Op de oppervlakte van de print aangebrachte micro onderdelen", zoals IC's, weerstanden, condensatoren, diodes enz.

De kans dat bijv. 'n SMD weerstandje of SMD condensatortje tijdens het soldeerbad onvoldoende wordt gemonteerd blijft bij dit soort productieprocessen altijd aanwezig. De kwaliteitstest na de productie haalt zulke fouten er niet altijd meteen uit en de geproduceerde printplaat krijgt dan een Q.P. (Quality Passed) mee terwijl er toch fouten op zitten die pas in een later stadium van het gebruiksleven aan het licht komen.

Om zulke fouten op te sporen is niet altijd eenvoudig.
Röntgen onderzoek is een van de mogelijkheden naast microscopisch visueel onderzoek.

Als je TV niet ouder is dan 5 jaar dan kun je er gewoon mee naar de winkel gaan waar je hem gekocht hebt en een claim doen op garantie. Zelfs als de garantie normaal gesproken al voorbij zou zijn.
De wet zegt nl. dat een product waarvan verwacht mag worden gezien de aard en de (ver)koopprijs, dat deze een zekere mate van betrouwbaarheid moet hebben ten aanzien van de werking en levensduur. Dit geldt dus zeker t.a.v. TV's die niet bepaald goedkoop zijn.
De verkoper (winkel) is dan verplicht mee te werken aan een kosteloos herstel van je LG TV.

Bij weigering door de winkelier tot nakoming van garantieherstel kun je altijd 'n beroep doen op de geschillencommissie van de brancheorganisatie waarbij de winkel is aangesloten.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Dat lijkt erop dat de audiomodule kapot is (of los contactje). Als je nog garantie hebt, teruggaan naar de winkel en laten repareren. Anders openschroeven, gehele binnenkant stofvrij maken (stofzuigertje bij de Wibra voor 2 euro) en dan hopen dat het daarmee gefixt is.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
" Anders openschroeven, gehele binnenkant stofvrij maken (stofzuigertje bij de Wibra voor 2 euro) en dan hopen dat het daarmee gefixt is." hiermee zul je zo'n probleem niet oplossen en je zegt het zelf al misschien een los contact dus een stofzuiger pakken.......
Je moet hem iig naar e winkel brengen dat hij er door een vaakmen word naar gekeeken. Want het kan er van alles mis mee zijn!!!
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
- kijk je via een decoder? zo ja heb het probleem ook als je een dvd kijkt? Dan weet je of het ook daadwerkelijk aan de tv ligt.

als je garantie hebt breng hem dan weg naar de winkel waar je hem hebt gekocht.
Anders naar iemand brengen die er verstand van heeft, niet zo maar zelf beginnen.

Wat ik wel denk is dat het te maken heeft met een component dat warm wordt. Vaak is dit een elco wat weer kan leiden naar een slechte voeding
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Misschien kom je wat verder als je aan de hand van type nummer van je tv bij reviews gaat kijken op bijvoorbeeld kieskeurig.nl of dergelijke andere site,s.