Ik wil dolby 5.1 / DTS vanaf mijn computer op mijn receiver horen. Kan dat?

Ik download HD films van internet. Die kijk ik vervolgens op mijn HDTV, die met de computer verbonden is met de computer. Nu heb ik ook nog een A/V receiver, met een optische ingang en een coaxiale ingang voor geluid. Geen HDMI heeft 'ie. Heeft een HDTV een audio out of zoiets? Zodat ik met HDMI van computer naar TV kan. en met optisch of coaxiaal digitaal audio naar de receiver kan sturen?

Toegevoegd na 36 seconden:
=die met HDMI verbonden is met de computer...

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (3)

In dit geval is het denk ik zeer belangrijk om te weten om welke computer het gaat en of je geluidskaart DTS aankan.

Ik zie dat je HDMI op je computer hebt staan en vanaf hier een connectie zal moeten maken naar je tv toe voor het beeld, tevens kan je via je tv het geluid binnen krijgen mits de apparaten en kabels voelden aan HDMI 1.3a of hoger.

Als je geluidskaart een optische aansluiting heeft dan kun je deze aan je receiver koppelen voor het echte volledige geluid.

Het ligt dus vooral aan je geluids kaart of je DTS aan kan en daarbij is het belangrijk om zeker te zien dat de downloads het DTS spoor hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
In principe voegen de videokaarten géén geluidssignaal aan de HDMI toe! Er zijn wel speciale viedeokaarten in de markt waarbij de digitale geluidsuitgang op de videokaart wordt aangelsoten om zo ook het geluid over dezelfde kabel te transporteren, maar dat is verre van standaard.

Als ik er dus van uit ga dat je een relatieve standaardcomputer hebt, dan is de beste optie om met een optische als je die hebt of de digitale audio uit naar de receiver te gaan, hiervoor zul je een extra kabel moeten trekken tussen pc en receiver.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hoeft het geluid niet via je TV te laten lopen maar je kunt het rechtsstreeks naar je receiver sturen. Ik heb HDMI naar mijn TV en optisch naar mijn versterker. Maar je kunt ook met coaxiaal naar je versterker. Mocht je pc geen coax of optische aansluiting hebben dan kun je ook nog analoog met drie kabels (front left/right, rear left/right en subwoofer/center).
Met tulpstekkers (rood/wit achter op je versterker en zwart (of gekleurd) in je PC/geluidskaart.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik weet dat veel geluidskaarten die 5.1 zijn, niet 5.1 via optisch versturen, maar via zo'n gammele jackplug. Ken jij een geluidskaart die 5.1, en nog mooier DTS, verstuurt via een optische uitgang, of een coaxiale?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zelf heb de Creative PCI-e X-fi extreme audio. Deze kaart is wel dolby digital 5.1 en DTS via optisch (in en uit). Zo heb ik hem namelijk thuis op mijn versterker aangesloten. De versterker geeft ook duidelijk aan als ket een DTS geluidsspoor is. Hier zit geen coaxiale in- uitgang op. Volgens mij zijn alle kaarten uit de X-fi serie 5.1/DTS via de digitale uitgang. (mits ze een digitale uitgang hebben :p)