Waarom vult de film niet mijn hele beeldscherm ?

Ik heb een breedbeeld tv,ik kijk allerlei films,ook nieuwe maar toch vullen ze mn beeldscherm niet,hoe kan dat ?
Ik heb de modus op 4:3 staan omdat het beeld anders nog smaller is.

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
12.6K

Antwoorden (6)

Je moet het formaat van je TV gewoon veranderen. Staat als het goed is zo'n knopje op je afstandsbediening.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Films worden tegenwoordig opgenomen in 21:9 terwijl je tv verhoudingen 16:9 zijn. Daarom heb je die zwarte balk boven en beneden.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
ronaldP
11 jaar geleden
FIlms werden 'vroeger' (dus VOOR het digitale tijdperk) ook al Cinemascopic op FILM geschoten.
21:9 (of zelfs 24:9) zijn verhoudingen die voor thuisgebruik naar 16:9 geneden werd en wordt.
Nu willen ze die verhoudingen nog wel eens behouden waardoor je het zgn. "16:9 letterbox" overhoud.
Op breedbeeld heb je dus zware balken boven en onder....
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Precies, bij blu-ray is het zelfs de standaard om 2.35:1 te behouden. Dat zie je dan weer terug in x264 BR rips die je op het internet vind.
Eerst uw modem (digibox of dergelijke) op formaat 16:9 en dan uw TV met de zoom knop ook op 16:9 of auto of cinema instellen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Net omdat je modus op 4:3 staat gaat hij een 16:9 beeld ook niet op volledig scherm weergeven. Gebruik je dan wel 16:9 en je bekijkt een 4:3 dan kan het inderdaad versmald worden weergegeven. Dat zou je echter moeten kunnen instellen in het apparaat waar het videosignaal vandaan komt (settopbox, digibox, dvdspeler, ...)
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
En als je VLC-player afzet en gewoon naar het bureaublad kijkt, staat dat dan wel goed? Dan weet je dat je het in VLC moet zoeken.
Staat zelfs het bureaublad niet goed dan moet je de beeldscherminstellingen er eens op nakijken.
Alle bovenstaande antwoorden zijn onjuist of onvolledig. Het beeld HOORT ZO, wen er maar aan, dit is de originele opname verhouding officieel 2.39:1 vaak 2.35:1 , cinemascope of zelfs 21:9 genoemd.

Dit is een cinema formaat en is niet nieuw (zoals gesuggereerd). Als je het hele beeld zou vullen op je 1.77:1 (16:9) scherm zou alles uit verhouding zijn (langgerekte hoofden). Of je zal informatie moeten missen aan de linker en rechterzijde (waar misschien net wat gebeurt).

Vroeger (ten tijde van de videoband en de DVD*) werd precies dat gedaan, de zijkanten werden erafgeknipt, maar dan ook nog schuivend, net naar gelang de actie plaatsvond, met een 1.33:1 (4:3) verhouding valt er dan een hele op af.

Met Blu-ray heeft men besloten de films zo origineel mogelijk te tonen, 24 frames per seconde en 2.35:1 of 1.85:1 als het zo opgenomen is, dit betekend dus zwarte balken onder en boven. Ik ben hier blij mee, het betekent namelijk dat je alles van de originele film ziet.

Toegevoegd na 1 minuut:
http://en.wikipedia.org/wiki/2.35:1

Toegevoegd na 2 minuten:
*Nu zijn er ook DVD's die 2.35:1 zijn, ik geloof ook wel dat er videobanden zijn in dat formaat, maar dat zijn echt uitzonderingen.

Toegevoegd na 7 minuten:
Je vraagt telkens of er mediaplayers zijn die 21:9 ondersteunen, ja dat doen ze, maar dat maakt niks uit. Je zal toch zwarte balken houden.

Probeer maar eens een vierkant op een a4'tje te tekenen en dan gebruikte maken van het complete a4'tje.

Toegevoegd na 31 minuten:
Maar om je te helpen, speel de 2.35:1 film af met VLC, druk met rechtermuisknop op het frame:

-video
-bijsnijden
-16:9

Toegevoegd na 36 minuten:
MPC-hc heeft nog meer functionaliteit op dat gebied, je kan dan stretchen en croppen tot je een ons weegt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
van mij een duim omhoog.
De film en tv-modus zijn niet hetzelfde. Zet met je afstandbediening de modus op "volledig scherm". Je krijgt dan wel iets "langere gezichten" maar dat valt niet op.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Als dat niet opvalt dan is er iets mis met je ogen. Of eerder met je gevoel voor verhouding. http://tinypic.com/r/2rzq9ol/6 (opgerekt) http://tinypic.com/r/xct2ck/6 (origineel)