Hoe werken de infra-rood codes van een afstandbediening ?

Je kan met je mobieltje of met je digitale camera het infrarood ledje zien van je afstandbeding (probeer maar eens ).
Maar of ik nu op harder of zachter druk of op rtl4 , 5 , enz enz of wat dan ook , het ledje knipperd steevast hetzelfde "riedeltje"
dus hoe onderscheid je tv de div. functies ?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Als je kijkt met een videocamera, zie je het lichtje kipperen. Met het blote oog kan je het niet zien. De camera zet het om en laat daarom voor ons oog een beeld zien dat waar te nemen is.
Infra-rood licht es een trilling tussen de 780 nanometer en 1 mm (106 nm) per seconde. Het licht is een elektromagnetische golf.
Net zo als de EMG'en voor het overbrengen van geluid door de ether (ook een trilling met een andere snelheid), word deze trilling gebruikt als draag-golf voor het verzenden van informatie. De informatie zit dus in de golf verwerkt. Dat is niet met het blote oog te zien. Het feit dat het knippert, wil niet zeggen dat het werkt.
Bij een infra-rode AB, worden er een "trein" van pulsen, bestaande uit nullen en enen, in een bepaalde volgorde bovenop de golf meegezonden. Deze informatie is van tevoren vastgesteld en moet een bepaalde structuur hebben. Het apparaat dat moet reageren is ook zo ingesteld dat het deze pulsen herkend en begrijpt wat de opdracht is. (Kijk maar naar de streepjescode op artikelen, de lijnen laten de laser de scanner aan en uit gaan in een bepaalde volgorde)
Deze codes, zijn impulsen die alleen door het desbetreffende apparaat worden herkend. Maar door ze allemaal in 1 AB op te slaan en door middel van een code op te roepen kan je de AB gebruiken voor dat specifieke apparaat.
Vandaar dat een rode led op het apparaat kan knipperen dat hij informatie ontvangt, maar herkend het niet.
Iedere fabrikant maakt zijn eigen "codes".
En "bakt" ze in zijn chips in.
Ik heb geprobeerd het in Jip en Janneke taal uit te leggen zonder alle technische details te noemen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Hij knippert zo snel dat jij niet kan zien hoe vaak en in welke frequentie.

Je televisie kan dat knipperen zo ontcijferen dat hij weet wat er moet gebeuren