Mijn (niet heel nieuwe) TV ruist als er veel wit in beeld is of als het beeld grotendeels stilstaat. Hoe kan dit?

En dan bedoel ik: hoe zit dit technisch gezien in elkaar? Ik heb dit eerder gehad met een tweedehands TV, die ruiste ook enkel en alleen als er veel wit in beeld was. Heel vreemd. Dus verder ruist hij niet, maar bij veel wit, of bij tekst-tv of als de nieuwe peilingen getoond worden (diagrammen; grotendeels stilstaand beeld) dan ruist hij weer.

Het is niet dat het mij hindert, maar ik vraag me af hoe dit te verklaren is. Er lijkt een link te zijn tussen wat er in beeld komt en hoe het geluid reageert, maar klopt dat wel?

Toegevoegd na 3 dagen:
Geen techneuten die dit verschijnsel kunnen verklaren? Anders misschien mensen die een soortgelijk fenomeen hebben met hun televisie?

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
2K
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah even goed lezen, maar je bedoelt dus hoorbare ruis en geen zichtbare (iets waar sommige tv's ook last van hebben).

Het beste antwoord

Het is een bekend fenomeen en wordt waarschijnlijk veroorzaakt omdat alle drie de kleuren (pixels/photonen kannonen) gebruikt worden om wit te genereren. De tv wordt dan dus tot het uiterste gepusht.

Dit is dus alleen bij Plasma/CRT, LCD verbruikt bijna altijd het zelfde.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ah, ik snap 'm! Wel apart dat ik het bij een ander nooit zo heb opgemerkt, zou het kunnen dat het effect wat sterker is bij TV's die er al aardig wat jaren op hebben zitten? De eerste waarbij ik 't had was een afdanker van een vriend, en m'n huidige komt bij de kringloop vandaan. Maar grappig dat 't wel een bekend fenomeen is blijkbaar, ik heb er nog nooit iemand over gehoord namelijk. Bedankt voor de uitleg, en een plus van mij +
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het is niet bij alle tv's zo, ouderdom, bouwkwaliteit, het zal allemaal van invloed kunnen zijn.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Beter antwoord ga ik niet meer krijgen, dus ik sluit de vraag alvast. Bedankt voor je uitleg, ik heb er weer iets bij geleerd :-)