als standby zo gevaarlijk is voor brandgevaar , waarom maken ze dan niet bv tv's , die gewoon aan en uit kunnen? dus zonder standby..

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
5.2K

Het beste antwoord

De meeste platte tv 's hebben gewoon een aan/uit schakelaar behalve lg en samsung. voor die tv 's kun je een stand-by killer plaatsen en anders de stekker er uit. tv staat op de 2e plaats van brandgevaar de droger op nr 1
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (13)

Ik heb zo'n tv... die is óf aan, óf uit.
Er brand verder geen lampje... uit is uit.

Ik denk dus dat ze er wel zijn.... maar nog niet zoveel.

het is er trouwens één van LG flatscreen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
jawel, de afstandsbediening regelt of 'tie aan of uit is. Zodra ik op de powerknop druk gaat'ie aan of uit. Uit is ook echt uit, geen stroomtoevoer meer naar de tv. Er zitten verder op de tv geen andere knopjes en er brand geen lichtje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
die staat dus nooit uit, en altijd op standby. Laat je niet belazeren door het gebrek aan hippe lichtjes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik heb ook een lg lcd maar die blijft altijd aan of ik moet de stekker eruit trekken het is zo een met een gat eronder in
ik heb dit nagevraagd bij lg maar als de stekker erin zit blijft er altijd stroom naar de tv gaan maar dit is geen echte standby want ik moet op de afstandsbediening wel eerst op power drukken voordat hij aangaat
Stand by is zo gemaakt dat de infrarood ontvanger nog wel werkt, dus dan kun je de tv op afstand aanzetten... Is die uit dan kun je dat niet en moet je hem dus fysiek op het apparaat zelf aanzetten...

En zo gevaarlijk is dat niet hoor... Er zijn enkele gevallen bekend, maar dat jouw tv vannacht in de brand vliegt, er te verwaarlozen klein...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Omdat je televisie dan niet uit kunt zetten met je afstandbediening...

Toegevoegd na 40 minuten:
Aanzetten ipv uitzetten natuurlijk... (dank Cryo)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nu begrijp ik het niet helemaal hoor.Op elke tv zit toch een knop waar je hem echt mee uit kunt zetten ?Ik bedoel dan handmatig uit zetten.
Ik heb nog nooit een tv gehad die niet echt uit kon.
Je moet hem dan natuurlijk wel eerst weer handmatig aan zetten voor je de afstandsbediening weer kunt gebruiken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De vraag is waarom er geen TV is die alleen of aan of uit kan; en dus niet op standby, wat zou betekenen dat je hem niet met de afstandsbediening uit kan zetten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ah,nu begrijp ik de vraag geloof ik,maar het probleem snap ik nog steeds niet.Je kunt hem toch gewoon even handmatig uitzetten ?Dat is bij ons tenminste de gewoonte.
Omdat men te lui is om elke keer naar voren te lopen. Als een TV niet met de AB uit kan, koopt men hem niet; het is niet te marketen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het probleem ligt in de luiheid van de mens. En in de onverschilligheid tegenover de milieunadelen van stand-by: altijd stroomverbruik, al is het vrij klein.

De luiheid is dat men met de afstandsbediening de TV uit wil kunnen zetten, EN met de afstandsbediening de TV ook weer aan wil kunnen zetten. Vooral dat laatste vereist een stand-by-stand, want een TV die echt uit is laat zich ook met een afstandsbediening niet meer aanzetten.

Bij ons is het gebruikelijk dat we de TV met de afstandsbediening uitzetten. Gaat de TV voor langere tijd uit, dan zetten we hem daarna OOK uit met de knop op het apparaat zelf.

Daarna kun je de TV dus niet meer met de afstandsbediening aanzetten. Maar dat betekent niet dat de TV geen stroom meer gebruikt! Zelfs die knop op de voorkant van de TV is namelijk geen "harde uit", maar een "zachte uit". Dat betekent dat de binnenkant van de TV wel stroomloos is, maar de transformator bijvoorbeeld niet. En dus dat de TV ook dan nog een beetje stroom verbruikt.

Om die reden zit de TV, samen met alle andere audiovisuele apparatuur, in een stekkerblok. De stekker van dat stekkerblok zit in een stopcontact dat op ongeveer 1m30 boven de vloer zit. In die stekker zit een schakelaar.

Als de TV (en de rest) voor nog langere tijd uit blijft, halen we met die stekkerschakelaar de stroom van álle audiovisuele apparatuur af. Dan is álles echt helemaal uit. "Hard uit", dus stroomverbruik nul, en geen brandgevaar.
14 jaar geleden
Ik moet me al heel sterk vergissen als dat stand-by brandgevaar verhaal een jaar of 10 tot 15 geleden speelde bij slechts een handjevol apparaten waarvan de werking inmiddels is verbeterd. Met andere woorden op dit moment is het risico verwaarloosbaar.

Daarbij komt dat vrijwel alle apparaten, met name televisietoestellen, die op stand-by kunnen staan ook met een knop echt uitgezet kunnen worden. Mocht het toch niet kunnen en ben je niet gerust op de situatie, of wil je stroom besparen dan is het altijd mogelijk om zo'n apparaat aan te sluiten op zo'n stekkerdoos met een schakelaar, zodat je ineens alles uit kunt schakelen wat erop aangesloten is.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zit niet voor niets een standby knop op, als dat gevaarlijk zou zijn zou ie er niet op zitten lijkt mij. Het is gevaarlijker voor je portomonee, al die spullen die maar stroom vreten terwijl ze niet gebruikt worden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is ook ontzettend slecht voor de tv als je ieder keer de tv aan en uit als je bv even weg moet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb nog geen platte tv ,en die van mij heeft nog gewoon een knop aan en uit,en die gebruik ik altijd,nooit op stand bij,het risico is klein dat er wat gebeurt,maar je verbruikt toch stroom,en tevens trekt hij dan stofdeeltjes aan,maar als je een nieuwe tv koopt ,heb je niet meer de keus,gemak dient de mens,ik heb nog een auto waar ik het raam met de hand open moet draaien,en de volgende auto,die heeft electrisch bediende ramen,omdat je gewoon geen keus meer hebt,maar owee als er wat kapot gaat dan zit je voor hoge kosten.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
Eef, ik heb ook een ouderwetse TV, met zo'n glazen beeldbuis, en daarop zit ook zo'n gewone knop, waarmee ik de TV aan en uit kan zetten, en als ik hem daarmee uitzet, dan kan ik hem natuurlijk niet meer aanzetten met de afstandsbediening, maar wat de meeste mensen zich niet realiseren, is, dat de TV ook als je hem met die knop uitzet, toch niet 100% uit staat, er zijn namelijk nog elektronische onderdelen die toch nog aanstaan, zet er maar eens zo'n energiemeter tussen die je bij je energiebedrijf kunt lenen, dan zie je dat je TV nog steeds stroom verbruikt, ook als je hem met de knop hebt uitgezet, het is dan wel weinig, maar al die apparaten, het hele jaar lang, dat telt toch op, is het niet voor je portemonnee dan wel voor de natuur, dus daarom heb ik aan de stekker van mijn stekkerblok een echte schakelaar gemonteerd, waarmee ik al die apparaten echt helemaal uit kan zetten, zodat mijn stroomverbruik dan echt helemaal nul is, en het is ook een fijn idee, en weet je, wat ook een fijn idee zou zijn, is als je in je zinnen ook eens een punt zou zetten, en dan een nieuwe zin zou beginnen, ik doe dit nu expres, misschien merk je zelf dat deze manier van schrijven, voor de lezer, toch wel vermoeiend is, en dat het fijner is, als een stuk tekst netjes is opgedeeld in zinnen, en zelfs in alinea's, wanneer je een groter stuk tekst schrijft, zoals ik nu aan het doen ben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Nou ik heb net een paar eerdere antwoorden van mij doorgelezen,en je hebt inderdaad gelijk.
Ik heb er heel wat met alleen maar komma,s en geen enkele punt,en het gaat maar door.
Het leest inderdaad vermoeiend,zoals ik schreef.
Ben aan de ene kant blij dat je mij erop gewezen hebt,een stukje positieve kritiek,maar je krijgt van mij in dit geval gelijk.
Ik ben in het begin van mijn carièrre werkzaam geweest in de Brand- & Roetschade Reiniging en Reconditionering. In die 2 jaar hebben we ongeveer 9 schades gehad waar een TV de oorzaak was. Met die wetenschap dat het in alle gevallen TV's betrof die zojuist vervangen waren. En dus niet meer in het stopcontact zat...

De link tussen standby en TV heb ik in dit geval nooit kunnen leggen. Wel de link tussen hoogspanning en stof...

Ik weet niet hoe dit tegenwoordig bij de LCD en Plasma schermen werkt. Maar de oude beeldbuis bouwde een spanning op tot 10.000 volt. En de TV had +/- 48 uur nodig om deze af te bouwen, nadat deze uit het stopcontact was gehaald...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij hebben alle TV's nog een aan en uit knop, onze flatscreen ook, maar het is vooral makkelijk voor de AB! Gemak dient de mens... :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De flatscreens t.v's van tegenwoordig kun je gewoon op standby laten staan, ze zijn namelijk niet meer brandgevaarlijk. Ik werk in een grote instelling waar veel mensen een eigen kamer hebben en door de brandweer is er gezegd dat iedereen met flatscreen z'n t.v gewoon op standby mag laten staan 's nachts of bij afwezigheid. Alle oude modellen t.v's (dus met zo'n bak erachter) moeten uit! Het is puur voor het gemak van de consument dat t.v's uitgevoerd zijn met standby en daarom zal het blijven bestaan. Overgens de grootste brandveroorzaker is de droger, deze zou eigenlijk na gebruik automatisch uit moeten schakelen.