Als ik mijn tv kabel van beneden doortrek naar boven en hem verleng met een speciaal doosje ervoor, is er dan sprake van verlies van kwaliteit?

Ik merk dat ik op de tv boven minder goed beeld heb dan beneden. Boven is het wat meer blokkerig, terwijl het beneden gewoon normaal is. We hebben geen glasvezel abonnement voor digitale tv, als we dat wel zouden hebben, zou ik dan wel in goede HD kwaliteit op mijn Full HD tv boven beeld ontvangen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Wat is "een speciaal doosje" ? - voor het behoud van maximale kwaliteit van het signaal zijn twee zaken van belang.
Ten eerste moet je kabel gebruiken van goede kwaliteit (niet te dun!) met zo min mogelijk koppelingen of connectors.
Ten tweede liever geen goedkope tussen-versterkers gebruiken, splitters ook van een gerenommeerd merk, geen Action-spul.
Probeer eerst maar eens of het weglaten van het "doosje" niet de zaak ernstig verbetert.

Toegevoegd na 6 minuten:
Het is beter om, waar mogelijk, F-connectors te gebruiken in plaats van de Doe-het-zelf coax-stekkers die je rechtstreeks in de TV kunt prikken.
De hierbij afgebeelde splitter is bedoeld voor F-connectors.

Toegevoegd na 16 minuten:
De F-connector maakt gebruik van de (massieve-) binnenader van de kabel, de afscherming wordt door het opschroef-hulsje doorverbonden.
Hierdoor is goede en toch goedkope verliesarme verbinding mogelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sorry voor de onduidelijkheid, ik kom even niet op de naam, maar het is als het ware een verlenger. De kabel eindigt in de kamer hiernaast en ik heb een gaatje in de muur geboord en met een andere kabel gaat hij door de muur naar deze kamer en dan direct in de tv.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals ik al schreef: zo min mogelijk koppelingen gebruiken. Trek liever een nieuwe draad van goede kwaliteit uit 1 stuk, of als dat echt niet kan gebruik dan 2 F-connectors met een F-connector koppelstukje, kost weinig en werkt beter dan een doosje waar je de middenader onder een schroefje draait en de afscherming onder een tweede schroefje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
gebruik eventueel een _goede_ signaalversterker.
(Zo'n kastje van 15 euro van de gamma maakt meer ruis dan dat het versterkt)
zet die versterker aan het begin van de kabel (dicht bij de aansluiting) dan compenseer je het verlies van de (lange) kabel naar boven. Stap over op digitale TV: dan heb je minder snel last van ruis (maar als het signaal te zwak wordt heb je niks meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hier heb ik zeker wat aan, hartstikke bedankt!