Wat is het verschil tussen NTSC en PAL?

Als ik mijn playstation opstart vraagt hij oh de videomodus van PAL naar NTSC moet worden omgeschakeld. Wat is het verschil?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
38.2K

Antwoorden (4)

Dat is een standaard, zeg maar de "taal" waarin de analoge kleurentelevisiesignalen worden uitgezonden. De Amerikaanse standaard is NTSC, in Nederland gebruiken we net als in een groot deel van Europa PAL.

Wil je iets kunnen ontvangen, dan moet de standaard waarin uitgezonden wordt gelijk zijn aan de standaard van je ontvangsttoestel.

Toegevoegd na 1 minuut:
In het onderstaande plaatje (bron wikipedia) is aangegeven waar welke standaard wordt gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Even kort en simpel:
Grootste verschil is de frequentie (nl: beeldverversing).
Dit gebeurt op de frequentie van het lichtnet .
Bij ons is dat 50 Hz en in Amerika 60Hz
Hierdoor heb je dus in Amerika 60 beelden/seconde en in Nederland 50Hz.
Ander verschil is het aantal beeldlijnen dat in Europa iets hoger is.
Een 3e verschil is de manier waarop het signaal omgaat met de kleur codering.

Over het algemeen kan (kon) je zeggen dat PAL ietsjes beter is dan NTSC. Door de moderne technieken (digitaal) is er nauwelijks meer sprake van beter of niet....
ronaldP
12 jaar geleden
NTSC (meestal gezien als het Amerikaanse systeem) en PAL (Europees) verschillen technisch ook nog in een paar dingen zo kan PAL maximaal 576i(625 lijnen) aan op 50hz terwijl NTSC 480i(525 lijnen).

De meeste Europese tv's (ook de nieuwere CRT's -die grote diepe krengen-) ondersteunen ook NTSC signaal, je kan dus gewoon wisselen, dit zou dus theoretische verbeteringen/verslechteringen kunnen geven in resolutie en framerate. Op oudere niet NTSC ondersteunende tv's krijg je geen of ernstig verstoord beeld als je voor deze optie kiest.

Het verschil in 50hz/60hz is trouwens ook nog steeds van toepassing op digitale en HDTV opnames.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
terwijl NTSC 480i(525 lijnen) op 60hz aan kan.
Zoals al vermeld is NTSC de Amerikaanse kleurenstandaard en eerder ontwikkeld als de Europese PAL kleurenstandaard.
De kleuren van PAL waren in het begin mooier dan NTSC omdat de beginnersfouten van de Amerikanen omzeild werden.
NTSC werd dan ook gekscherend genoemd Never The Same Color, omdat bij zwakker signaal de kleuren nogal eens in negatieve kleuren omsloeg.
NTSC is een afkorting van National Television Standard Committee, PAL is een afkorting van Phase Alternating Line.