Klopt het dat je voor het afspelen van 3D vanaf een 3D homecinemaset op een 3D televisie een speciaal daarvoor geschikte HDMI kabel nodig hebt?

De verkoper in de winkel heeft mij een HDMI kabel van € 48 aangesmeerd. Op zich heb ik er geen probleem mee, maar vroeg me af of ik met een huis tuin en keuken HDMI kabel van bv de Action ook 3D af kon spelen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

3D is een beeld dat gepresenteerd wordt in een 'normale' HD stramien.
Dit houdt in dat de HD beelden als een HD signaal bij je TV aankomen.
Je TV maakt er op zijn beurt een 3D plaatje van.
GEEN speciale kabel nodig.
Als je al een kabel heb die je HD signaal goed weergeeft, kan je deze ook gebruiken voor 3D.

Achtergrond:

Afhankelijk van het gekozen formaat zullen de 2 beelden (voor linker en rechter oog) boven en onder of naast elkaar op het transportmedium staan (tape, signaal etc).
Meest geaccepteerd is 'side by side'. Dit is dus het signaal dat via de HDMI kabel naar je TV gevoerd wordt. Geen speciale kabel nodig tbv 3D!

Toegevoegd na 3 dagen:
Nog eens wat gegevens gecontroleerd.

Alhoewel mijn verhaal hierboven helemaal klopt, lijkt het inderdaad essentieel een 1.4 HDMi kabel te gebruiken.

Hierin is een extra aansluiting die nodig is voor de 'handshake' (zeg maar communicatie tussen bron en TV)
Ook kan deze spec kabel een hogere frequentie aan.

Mijn voorganger heeft hier dan ook gelijk.
Excuses als ik mensen op het verkeerde been heb gezet. Voor mij ook weer een beetje bijleren ;)
ronaldP
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Volgens deze website niet en kan je je oude kabels gebruiken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kan. Oude kabels zullen niet werken. Uit me hoofd heb je 1.4a nodig.