Hoe krijg ik een oude afstandsbediening van een tv weer schoon?

Ik heb een oude analoge tv in de slaapkamer. Van de afstandsbediening daarvan doen een paar toetsen het niet meer omdat hij vuil is. Hoe maak ik dat ding schoon zodat die toetsen weer gebruikt kunnen worden?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
16.1K

Het beste antwoord

Het hangt er vanaf welk merk het is. Sommige afstandsbedieningen hebben een schroef (of schroeven) waarbij je het kan open maken. Anderen met meer beleid.
Verwijder de batterijen. Soms zit er daaronder een schroef.
Als de onderste en bovenste helften nog niet loskomen, kan het zijn dat het door "weerhaken" rondom, samengedrukt zijn.
Je kan met een nagel soms aan de rand, tussen de twee helften aan een zijde beginnen en ze uit elkaar halen.
Let op: Sommige afstandsbedieningen hebben losse toetsten. Die vallen er uit als de bovenste helft los schiet. Als je de gebruiksaanwijzing nog hebt, kan je later daar altijd kijken welk knopje waar moet.
Sommige hebben een rubberen matje. Dan is het geen probleem.
Verwijder dan de rubberen mat en maakt het met blauwe brandspiritus schoon. (plakt soms op de print, door zoetigheid)
Maak de printplaat ook met de brandspiritus schoon. NIET SCHUREN, maar licht schoonvegen.
De twee kunststof helften kan je ook met zeep onder een niet te warme kraan schoonmaken met afwasmiddel, maar ook met de brandspiritus.
Voor je het weer in elkaar zet, maak alles VOLLEDIG DROOG.
Meestal heb je 3 of 4 onderdelen maar.
Assembleer de AB, plaats de batterijen en kijk als alle knoppen reageren.
TIP: Om te kijken als een AB werkt, kan je met de AB gericht op een digitale camera (van een telefoon b.v.) kijken als je de infrarode led ziet knipperen. Zo kan je alle knoppen controleren. (Het knipperen zal je niet met het blote oog zien)
Meestal als het licht knippert werkt de AB gewoon. Zo niet? Batterijen checken en of losse contacten van de infrarode led(s).
Is de verbinding van de 2 helften niet goed losgekomen, kan je met 2-seconden lijm lichtjes aan de randen de helften weer samen lijmen.

Toegevoegd na 2 minuten:
KIJK UIT MET BIJTENDE VLOEISTOFFEN! Wasbenzine is vettig. Blauwe spiritus word door ons monteurs met succes gebruikt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Ik zou het proberen met een droog schoon tandenborsteltje.Sucses!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
krabben, zuigen, schudden, punniken, open schroeven,
likken en daarna nog meer liefde geven....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als het vuil bovenop de afstandbediening zit,eerst met een tandeborstelje,evt een doekje met een beetje alcohol,pas op dat de alcohol er niet inloopt.
mocht je de toetsen wel in kunnen drukken,maar reageren ze niet,dan zul je hem los moeten schroeven,maar dat moet je kunnen,onder de druktoetsen zit koolstof en deze is vergaan door het gebruik,en dat kun je moeilijk repareren.
evt een oude video erop en dan via het videokanaal werken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Maak het even open en leg het plastic toetsenbord een dag in de schoonmaakazijn... Geen elektrische delen daarin doen, maar alleen het plastic...

Alle kans dat het weer goed functioneert na een dag...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ff op 80gr in de wasmachine
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De oorzaak is meestal geen vuil, maar gewoon slijtage, waardoor er geen goed contact meer kan worden gemaakt op de onderliggende printplaat.
14 jaar geleden
Open maken en de electronica enkel blazen. De rest kan zo in de vaatwasser. Zo doe ik het met toetsenborden ook.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik maak mijn ab regelmatig schoon met zo'n vochtig gezichtreinigingsdoekje (werkt prima) Als ie zo vuil is dat de knopjes niet meer werken kan je hem open maken en reinigen met een niet pluizend doekje dat je vochtig maakt met wasbenzine. (kijk wel uit het is vlambaar)
En voordat je reinigd de batterijen verwijderen.
Mocht er gewoon slijtage zijn waardoor die niet meer fuctioneert dan zijn er op 2ehandssite's als speurders en marktplaats aardig wat afstandbedieningen in de aanbieding voor een redelijk bedrag.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik deed het met een wattenstaafje in een klein beetje spiritus je schrikt wat een vuil eraf komt.Het wattenstaafje niet te nat ,wel een beetje uit laten druppelen.