Hoe werkt 3D televisie?

Veel elektronica fabrikanten brengen momenteel hun eerste 3D televisies op de markt.
1. Hoe werkt het principe achter 3D televisie?
2. Waarom heeft het zo lang geduurd voordat het goed functioneerde? Wat is er technisch zo lastig aan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Het beste antwoord

Je moet eerst weten hoe in de mens 3D werkt...
Je ziet 2D en je hersenen maken de illusie van 3D... Is dat duidelijk? Als je dat wat je ziet, ne eens heel nauwkeurig bekijkt... Bijvoorbeeld kijk naar een monitor, dan heb je 2 dimensies, meer niet... Hoogte en breedte... Die derde dimensie is er niet... Die verzinnen je hersenen erbij... En het werkt heel goed...

Nu moet een televisie hetzelfde doen een illusie kweken zodanig dat de hersenen zoals ze dat in het normale leven gewend zijn er een 3D plaatje van kunnen verzinnen... Dat kan door twee kleuren op het scherm te zetten en met een bril die kleuren eruit te filteren voor elk ook een tikje verschillend zodanig dat je hgersenen weer aan de slag kunnen om er een 3 D beeld van te maken... Maar de nieuwste televisies doen dat anders.. Die zij zo snel dat ze een beeldje kunnen weergeven voor éen oog en dan heel snel een beeld voor het andere oog... Dan heb je ook een brilletje nodig, dat species of het ene oog afdekt en precies op het andere moment het andere oog afdekt... Dus als je bril het linkeroog afdekt laat de TV het rechteroogbeeldje zien en binnen een honderste seconde dekt de dril het andere oog af en laat de TV het linkeroog-plaatje zien... De hersenen trappen erin en gaan aan de slag waar ze heel goed in zijn, de illusie te kweken dat er een 3D beeld te zien zou zijn en dan volgt als vanzelf de 3D beleving in je ervaring... En dat was nu net de bedoeling van de makers van de Tv...

Technisch is het lastig de snelheid van wisselen voor elkaar te krijgen en natuurlijk de timing bril en TV... Dat moet precies goed zijn, anders trappen de hersenen er niet in om er een 3D beeld van te toveren in jou... En daarom duurde het zo lang ook...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

#d zien in de hersenen is het gevolg van een kleine verschuiving van de beelden die in je ogen binnen komen. Je kan dit zelf makkelijk zien: Doe maar eens afwisselend het linker en rechter ooog dicht (Of dek het af als je niet makkelijk een oog dicht kan houden). Je ziet de wereld 'verspringen'.

Je hersenen gebruiken dit verschil om een dimensionaal beeld te creeeren, en daardoor zie je diepte; het 3D effect. (Dus als je aan een oog blind bent kan je geen diepte meer zien, alleen de illusie van diepte door beweging!).

Als je TV kijkt, worden met een frequentie van 85 - 120 beeldjes per seconde plaatjes op het beeldscherm geprojecteerd.

Op een TV met 3D beeld worden twee films door elkaar heen gespeeld. De ene film voor het linker oog, de ander voor het rechter oog. Wat ze nu ontwikkeld hebben is een bril die met de film 'mee knippert'. 60 keer per seconde wordt het ene oog uit gezet, en 60 keer per seconde het andere oog. Als je met deze bril naar de TV kijkt, krijgen je ogen dus afwisselend een beeldje te zien. Hiermee kan je de benodigde verschuiving om de film in 3D te kijken aan je ogen mee geven.

Wat hier moeilijk aan is:
- Synchronisatie van de bril met de film
- Filmen vanuit de juiste punten
- Het versturen van de informatie
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
stekker in de stopcontact. En dan knopje aanzetten..!! Zat zeker geen gebruiksaanwijzing er bij?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hoe werkt 3D televisie? Op deze site zie je hoe het werkt:

http://www.extendlimits.nl/index.php/nieuws/artikel/3d_televisie_hoe_werkt_het/