Wat is het verschil tussen gewone televisie en digitale tv?

En hoe zit het met het prijsverschil, wat is aan te bevelen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6.8K

Antwoorden (4)

Gewone televisie is analoge tv. Je kijkt via de kabel.
Digitale televisie is zoals de naam het zegt, digitaal. Je krijgt je signaal binnen via de kabel en dit wordt omgezet (ook door middel van de digibox) in digitale signalen die je dan op je tv te zien krijgt. Prijsverschil is er altijd. Digitaal is duurder. Ik persoonlijk vind digitale tv ok maar heb gemerkt dat analoge tv ook niet mis is als je een tv koopt met High Definition.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Digitaal is niet duurder bij Ziggo, behalve dan misschien de eenmalige uitgave van een decoder+kaartje of module+kaartje (als je een tv hebt met een CI+ slot). Ook een digitenne abonnement is goedkoper volgens mij dan het gemiddelde analoge abonnement (als die nog bestaan). Analoge tv ziet er juist op een HD-tv veel minder mooi uit dan op een ouderwetse beeldbuis. Als je een HD-tv koopt zou ik echt een digitale HD-decoder aanraden.
Neem eens een kijkje op kieskeurig daar staan ontelbare t.v.
Gerangschikt naar prijs en prestatie.
Hier kun je reviews lezen en dan misschien tot een voor jou geschikte t.v. komen.

Toegevoegd na 39 seconden:
www.kieskeurig.nl
12 jaar geleden
Ik ben geen expert ofzo, ik weet ook niks over prijsverschillen. Maar wij hadden een tijdje digitale tv van kpn en dat stoorde heel erg. Het beeld bleef een paar keer pe rminuut hangen. :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Analoge televisie, als je dat tenminste bedoelt met gewone televisie is haast niet meer verkrijgbaar, analoge antenne ontvangst is verdwenen, analoge satelliet ontvangst is verleden tijd en op de kabel waar nog wel analoog op te krijgen is bij bepaalde providers, slinkt het aanbod om meer ruimte te creëren voor digitale zenders en vooral digitale HD-zenders.

Digitale ontvangst bestaat er in drie soorten DVB-T, DVB-C en DVB-S oftewel antenne, kabel en satelliet. Ook kan je als je een glasvezel aansluiting hebt digitale tv ontvangen. Je zal altijd een decoderkastje of een CI+ module (voor speciale tv's) moeten hebben om digitale tv te kunnen ontvangen. Je kan er dan ook nog voor kiezen om een digitale HD decoder te kopen zodat je HD-zenders kan ontvangen. Bij veel aanbieders kan je extra zenderpakketen afnemen voor een meerprijs.

Bij Ziggo weet ik dat het abonnement voor digitale televisie gewoon bij het analoge inbegrepen zit. DVB-T in Nederland bekend als Digitenne zou ik sterk afraden vanwege het beperkte aanbod in zenders de afwezigheid van HD-zenders de hogere compressie die artefacten kan veroorzaken en de storingsgevoeligheid.

In principe zou ik zeggen

-Glasvezel als je het hebt (er lopen veel projecten dus kijk even op het net of je misschien binnenkort aan de beurt bent.)
-Kabel, en dan een HD-decoder nemen
-Satelliet (HD) als je geen kabelaansluiting hebt.
-Digitenne als je genoegen neemt met de nadelen en het voordeligste abo wil.