TV op standby gevaarlijk?

TV op standby, hier hoor je weleens over dat dit brandgevaarlijk is.
Waarom zit die knop er dan op?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.8K

Het beste antwoord

Oude TV's, die grote bakken, hadden wel eens de neiging om door te branden als ze erg lang op stand-by stonden.
De huidige TV's hebben dit niet meer en zijn goed beveiligd hiervoor.

En waarom ze erop zitten? Dan kunnen ze met de luie kont op de bank blijven zitten om met de afstandsbediening de TV aan te zetten ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik het kon
Duimpje omhoog!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik doe het wel voor je, Michiyo
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dankjee haha;p
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wat er in de reactie hiervoor zit klopt helemaal. Maar wat wel is als je tv op standby staat is dat het duurder is. Het vreed namelijk nog steeds stroom, dus het lijkt me alsnog handiger het gewoon uit te zetten, tenzij het niet zoveel uitmaakt, dat je meer ervoor betaald, als je niet kijkt
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zette hem altijd uit voor evt. brandgevaar, maar nu weet ik dat dat niet meer zo is.
Maar ik blijf hem wel uitzetten hoor, een beetje beweging hou ik wel van.

Andere antwoorden (2)

De TV van tegenwoordig kan veilig in de stand-by stand blijven staan.
Het kwam vroeger wel eens voor dat er iets fout ging maar dat was zeer uitzonderlijk.
In de TV met beeldbuis zit een zgn PTC wat in werking blijft wanneer de TV in de stand-by stand staat.
Dit onderdeel word behoorlijk heet en hierdoor kwam het wel eens voor dat de solderingen waar het PTC mee was vastgezet op de print op den duur losraakten en er vonkjes ontstonden die brand in het toestel konden veroorzaken.
Maar dit kwam zo zelden voor dat het oversteken van de straat gevaarlijker is dan een TV in de stand-by stand laten staan.
Er deden en doen zich nog steeds de wildste verhalen de ronde over hoe groot het gevaar wel niet zou zijn.
Overdreven gedoe waar je,je maar beter niets van aan kunt trekken.
Het heeft overigens helemaal niets te maken met het in de stand-by stand staan van een TV want het PTC is in de stand-by stand net zo heet als wanneer het toestel in gebruik is.
Het risico op brand in het toestel is in spelende toestand net zo groot.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oud verhaal dat ineens in het nieuws kwam.
Dat betrof toen Philips televisies en we praten over begin jaren 80!

Dit is een hardnekkig verhaal. In principe kan alles dat een stekker heeft en onder spanning blijft staan door een defect in brand vliegen.

Niet iets om je direct zorgen om te maken.
ronaldP