Waarom duurt het altijd even voordat je beeld krijgt als je de tv aanzet?

Als ik de tv aanzet, krijg ik altijd eerst een paar tellen een zwart scherm te zien voordat ik daardwerkelijk tv kan kijken. Waarom is dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4K

Het beste antwoord

Bij oude beeldbuis TV's moest eerst de beeldbuis opwarmen en de hoogspanning opgebouwd worden.
Bij moderne LCD, plasma en LED TV's moet eerst de processor die de pixels van het scherm aanstuurt, de ontvanger configureert en de beeldinformatie verwerkt opstarten.
Net als bij een gewone computer gaat daar even wat tijd in zitten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@ninjalorenzo ja dat heb je goed begrepen ;)

Andere antwoorden (4)

Of je nu een ouderwetse beeldbuis, een LCD tv of plasmascherm hebt, het scherm moet altijd eventjes opwarmen voordat er beeld komt. Hetzelfde gebeurd met je computerscherm, je telefoon enzovoort.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Terwijl jij op de aanknop duwt zal de telefoon net een tikje eerder aangaan dan jij ziet. Aangezien het beeld veel kleiner is zal je daar minder van merken.
De tv heeft opstart tijd nodig, vroeger moest ie warm worden, nu moet de intern computer starten, het beeld zou direct licht kunnen geven, maar alleen onzin info, dus laten ze hem even op zwart, tot alles is opgestart, dat ziet er professioneler uit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dit heeft (in deze tijd) in veel gevallen te maken met een verificatie met de provider waarvan je de signalen betrekt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
In een ouderwetse beeldbuis tv zit een gloeidraad en die moet eerst een poosje opwarmen.