Van sommige voorbespeelde VHS-videobanden kan men niet kopieren naar DVD. De beelden komen wel op t.v. Hoe weet de DVD-recorder dat opnemen niet kan?

Zijn er ook mogelijkheden om dat te omzeilen?

12 jaar geleden
3.1K

Het beste antwoord

Op de videotape staat naast het beeld- en geluidssignaal een codesignaal wat naar de tv en andere aangesloten apparatuur wordt meegezonden.
Deze code laat een evt. ander aangesloten opnameapparaat "weten" dat het hier om beschermd materiaal gaat en dus niet mag worden gekopieerd.
Het is heel eenvoudig te omzeilen door de tape af te spelen in een videorecorder die de code niet herkend en daarom ook niet doorgeeft aan het andere opnameapparaat zoals een DVD-recorder.
Je hebt dan wel een heel oude videorecorder nodig waarin deze beveiliging nog niet werd toegepast.
In sommige gevallen wil het ook wel lukken opnames op DVD te krijgen door het signaal van je moderne videorecorder
door een oude videorecorder te voeren (dus zonder dat je afspeelt in de oude recorder) omdat de oude recorder het beveiligingssignaal niet kent en herkent zal hij dit (in sommige gevallen) ook niet doorgeven aan de DVD-recorder en dus kan het signaal zonder probleem worden opgenomen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het komt door de MacroVision-beveiliging, inderdaad bedoeld om kopiëren te voorkomen. Hieronder meer informatie over MacroVision:

http://www.weethet.nl/dutch/video_macrovision.php

Het omzeilen van die beveiliging is erg lastig.
bamibal
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weer wat geleerd vandaag :-)
Ik wist al ongeveer hoe de beveiliging werkt, maar in de genoemde link wordt het helder en uitputtend uitgelegd.
Dank!