Als je voor een rustige instelling kiest (dus de kleuren veranderen rustig mee met het beeld), geeft Ambilight een rustig effect op het tv kijken. Nadelen zijn dat plaatsing van de tv belangrijker wordt, hij moet ophangen aan een lichte muur. Daarnaast betaal je natuurlijk een meerprijs voor Ambilight. De extra energiekosten vallen volgens mij wel mee, het is een led techniek die niet heel veel stroom gebruikt. Nog een nadeel is dat je alleen bij Philips terecht kunt, al maken ze uitstekende tv's.

En vind je het storend, dan kun je het gewoon uitzetten.

Er zijn wel verschillende typen Ambilight, dus zoek dat even goed uit. Mijn ervaring met Ambilight is in ieder geval positief, ik zou het zo weer kopen.
paulus811
14 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Een voordeel is dat er minder contrast ontstaat tussen de TV en de muur er achter. hierdoor lijtk je TV groter. Nadeel is dat hij heel veel stroom verbruikt, en je het storend kan vinden dat je hele kamer in een gloed wordt gezet
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Doordat de achterwand (je muur) mee kleurt met het beeld van je televisie krijg je optisch een rustiger beeld. Je hersenen krijgen minder prikkels waardoor je ontspanender tv kan kijken. Nadeel : prijs van de tv is hoger. En het stroom verbruik is wel iets hoger maar als jij ambilight mooi vindt , dan is dat lekker belangrijk.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als je TV tegen een witte muur hangt, geeft het een mooi effect. Heb je echter een gekleurde muur (bij mij bv. zwart), dan wordt het effect minder tot nul.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
geen nadelen. het lijkt kermis maar na een uur kijken wil je niet meer zonder. veel meer het gevoel van een bioscoop waar de omgeving immers ook aangekleurd wordt door het geprojecteerde beeld. Koop een Aurea of Cinema 21:9. Die laatste is wel een beetje aan de prijs overigens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Vroeger werd er b.v. door het merk Luxor een brandende lamp achter het toestel gemonteerd. Dit omdat je in feite naar een brandende lamp (de buis) zit te kijken die steeds van intensiteit wisselt. Op zich is dat niet natuurijk en gezond vo je ogen. Om dat iets tegen te gaan heeft men die lamp geplaatst. Je kon daardoor ook in het donker (zonder kamerverlichting) tv kijken.
Philips heeft Ambilight ingevoerd met o.a. hetzelfde effect.
Alleen kan door de digitale techniek de verlichting aangepast worden naargelang de buis meer of minder intensiteit heeft.
Kijk eens hier naar: Als het beeld een helder beeld heeft, is de intensiteit van de Ambilight hoger. Is het beeld donkerder, dan is de verlichting erachter ook minder.
Dus met Ambilight kan je de kamerverlichting ook uit doen. Maar TV kijken is en blijft slecht voor onze ogen, ook al kunnen we er neit meer zonder.
Vertel ik als een TV-monteur met 25 jaar ervaring.
Bronnen: