Wat is de beste grootte (diagonaal) van een full HD scherm bij een kijkafstand van ca 3 meter

We zijn o.a. film en natuur liefhebbers
Ik heb begrepen dat een HD scherm groter kan zijn omdat hij meer details toont.
Ik heb nu 70 centimeter buis en kijkafstand 3 meter.
Dat moet worden 82 of 94 cm LCD
Wat zou je aanbevelen en waarom?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Antwoorden (9)

Ik heb een 32" (80cm) en op 3 meter is het precies goed.

In de winkel lijkt een 80cm altijd erg klein, maar dat komt omdat er zoveel grotere tv's omheen staan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zeer zeker niet meer dan "32 inch. Is eigenlijk al te groot naar mijn idee...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een full HD plasmascherm van 60" en ik moet een minimale kijkafstand houden van 3.5 meter.

Maar ik denk toch dat smaak verschilt per persoon. De ene zit liever dicht op het scherm en de andere iets verder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een overgang met echte wow factor lijkt me wel meetellen bij zo'n overstap. Ik ben zelf gegaan voor een 40 inch, iets van 108 cm. En meteen Blue earth gekeken op bluray met wel THX en Master DTS surround maar ik kom er nooit meer overheen, briljant!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De optimale TV-kijkafstand is 3 maal de diagonaal.

Dus als je al weet dat de afstand 3 meter is, neem dan een TV met een diagonaal van ongeveer 1 meter
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb een 46 inch scherm plasma en ben daar erg goed tevreden over qua formaat - kijkafstand.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Fout, een full HD scherm geeft niet meer details weer zolang het signaal niet HD is. Maar voor een HD uitzending (1080 lijnen horizontaal) kun je best 37 inch nemen, al zal je daarmee met SD (576 lijnen) soms blokjes zien op 3 mtr afstand. Hopelijk wordt HD snel gemeengoed, maar naar mijn mening gaat het allemaal wat traag.
paulus811
14 jaar geleden
Het beeld van televisie is gebasseerd op de accomadatie van ons oog. Dat betekent dat wij op een bepaalde afstand bepaalde definities kunnen zien. Dat is ongeveer 1 mm op 1 meter afstand.
Ook al zou HD nog zo scherp zijn blijven we beperkt door de accomodatie van ons oog.
Hoe groot moet dan je TV zijn om alles goed en scherp te zien?
Bij de oude TV normen was dat 1/6 tot 1/8 van de kijkafstand.
DUS: was jou kijkafstand 3 meter (rekening houdend met de gemiddelde afstand van alle kijkers = alle afstanden opgeteld gedeeld door het aantal kijkers) dan betekende het dat jou beeld 50 cm hoog moest zijn (niet de schuine maat).
MAAR: de verhoudingen zijn veranderd.
Wil je weten wat de beste maat is die je kan kopen, kan je het beste je kijkafstand meten (denk aan gemiddelden) en meenemen naar de winkel. Ga op die afstand van het toestel staan en kijk hoe goed of slecht o.a. de ondertiteling is te lezen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik zeg altijd 32 inch ideaale kijkafstand 3 / 3,5 meter
37 inch 3,5 / 4 meter. Maar als je een goed signaal hebt voorkeur HD signaal (blu-ray of via sateliet of kabel) kan je rustig een groter scherm kopen. Kijk je veel sport of films kies dan voor een plasma scherm want zelfs de beste lcd's ijlen nog na (veeg effect bij snelle beelden). Per 4 juli zullen ned1 ,2 en 3 ook via hd uitgezonden worden. De meeste programma's zullen opgewaardeerd worden naar 720p of te wel met 720 beeld lijnen in de volksmond hdready genoemd.