De kleuren van mijn t.v. zijn heel slecht. Paarse hoofden, groene armen etc. Ik kijk nu in zwart/wit. Weet iemand of ik dit probleem zelf kan oplossen

Alvast dank voor uw reaktie.

Toegevoegd na 20 uur:
De tv is 5 jaar oud. Een nieuwe t.v. kopen is momenteel geen optie.

Toegevoegd na 20 uur:
Opnieuw instellen geeft geen resultaat. Heb dit diverse keren geprobeerd.

Toegevoegd na 1 dag:
Een vraagje voor Jack7. Ik heb Digitenne. Het kastje daarvan staat naast de t.v. Kan dit kastje ook de oorzaak zijn van het verstoorde magnetisch veld?
Dank voor uw reaktie.

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
32K

Het beste antwoord

Helaas hier veel antwoorden gelezen die helemaal nergens op slaan.
Sommige antwoorden zijn gedeeltelijk juist andere klinkklare nonsens.
Ik kan het weten want ik zit in het vak.
Het gaat inderdaad hoogstwaarschijnlijk om een beeldbuis toestel.
Wanneer er kleurvlekken in het beeld ontstaan wordt dit altijd veroorzaakt of door een verstoring van het magnetisch veld rond de televisie of een (klein) defect in het toestel.
Het zou inderdaad veroorzaakt kunnen worden doordat er voorwerpen bij het toestel staan waarin een sterke magneet is verwerkt.
Te denken valt aan luidsprekerboxen ed.
Verder zou er een defect kunnen zijn.
Meestal een kleine eenvoudige reparatie.
Rond de beeldbuis ligt een "kabel" die voor de demagnetisatie van de beeldbuis zorgt.
Deze kabel wordt aangestuurd door een zgn. PTC.
Meestal is dit PTC defect of zoals ook heel vaak voorkomt (omdat dit onderdeel een behoorlijk hoge temperatuur kan bereiken) losgeraakt van zijn soldeerpunten.
Wanneer het is losgeraakt hoeft het alleen maar opnieuw vastgesoldeerd te worden en heeft u weer een perfect beeld.
De kleurvlekken worden bij een defect PTC veroorzaakt doordat het aardmagnetisch veld het electromagnetisch veld rond de beeldbuis verstoort .
De kabel rond de beeldbuis heft deze verstoring op.

Je kunt dit verstoorde effect zelf ook opwekken door bijv. een TV op zijn kop te zetten.
Het aardmagnetisch veld zal dan kleurvlekken in het beeld veroorzaken.
Vandaar ook dat je een TV die je hier gekocht hebt niet zomaar mee kan nemen naar bijv. Australië of Nieuw Zeeland,want omdat je jezelf dan aan de andere kant van de aarde bevind zal ook daar het beeld verstoort worden omdat het aardmagnetisch veld een heel andere invloed heeft dan aan deze kant van de globe.
De demagnetisatie van TV's is redelijk plaatsgebonden en dient aangepast te worden aan over de hele aarde verschillende aardmagnetische invloeden.

Wanneer u er verstand van heeft is het absoluut niet gevaarlijk deze reapratie zelf uit te voeren.

Wanneer u van toeten nog blazen weet kunt u het toestel het beste even bij de vakman brengen.
Laat u echter geen hoge rekening in de schoenen schuiven want het is echt een kleine eenvoudige reparatie.
Beter is van te voren af te spreken wat het repareren van de demagnetisatie kost omdat u vermoed dat het PTC defect is.
Laat merken dat u er verstand van hebt!!!

Toegevoegd een fotvoorbeeld van hoe een PTC er uit ziet.

Toegevoegd na 4 minuten:
(fotovoorbeeld van hoe een PTC er uit KAN zien.)
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

ja, dat hadden wij eerst ook...we hadden speakers naast de tv staan dat was t probleem..
misschien is dat in jou geval ook zo..
of er staat iets met een magneet in de buurt van je tv...
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik ga er van uit dat het een beeldbuis tv betreft.
De kleuren vormen zich (rood groen en blauw) door kanonnen die elektronen afschieten die deze kleuren doet oplichten.
Dit systeem is blijkbaar ontregeld.
Als hij dit bij alle zenders en video/dvd.games doet, kan het zijn dat deze kanonnen versleten zijn.
Nu zijn ze wel na te stellen, zo kan een elektronicamonteur de kleurverhouding zo instellen dat er waarschijnlijk nog een redelijk beeld te krijgen is.
Omdat de TV wel goed zwart wit doet -zo ik begrijp-
is het wel een vreemde ontregeling, om wit te maken moeten de kleuren immers in balans zijn.
Dus laat een elektronicamonteur er naar kijken, ga niet zelf aan de gang, in kleuren TV's kunnen spanningen van 80 000 volt aanwezig zijn die je handen feilloos weten te vinden als je daar op minder dan 10 cm !! in de buurt komt.
Een dergelijke schok is niet ongevaarlijk.
Mogelijk is het te repareren.
bedenk wel dat moderne flatscreen tv 's VEEL minder stroom gebruiken en dit zich dus terugverdient door de TV te vervangen door een nieuwe LED TV.
Deze zijn niet veel duurder dan de reparatie van de oude tv. en je kunt weer jaren vooruit.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Wanneer het door magnetisme komt , kan je proberen de stekker uit te trekken en een paar dagen wachten.
Maar het is geen garantie.
Ik had het vroeger met mijn Commodore scherm , waar een transformator naast gelegen had. de kleurstoring is later nooit volledig weggegaan.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Is dit een oude of nieuwe TV. Bij de meeste TV,s moet het toch mogelijk zijn om een voorkeursinstelling op te geven en in te stellen. De techniek van de nieuwe TV's leent zich niet voor zelf in de binnenkant pulken. De oude buizen kleurenTV, daar kon je zelf nog wat aan verstellen.
Succes met het vinden van de oplossing.

Toegevoegd na 16 uur:
Waarschijnlijk is de kleurenmodule defect (RGBmodule) waardoor kleuronbalans ontstaat. Dat vraagt toch om een kennersblik.
Succes.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als het een oude beeldbuis tv is, denk ik dat er één van de drie electronenkanonnen in de beeldbuis overleden is. Dan valt er één van de drie basiskleuren (rood, geel en blauw) uit en dan krijg je dus vreemde resultaten. Niets aan te doen, niet zelf aan gaan klooien ivm levensgevaarlijke zeer hoge spanningen op de beeldbuis. Prima gelegenheid om jezelf een mooie platte tv cadeau te doen, die is ook nog eens veel energiezuiniger.

Toegevoegd na 3 minuten:
Sorry, basiskleur geel moet natuurlijk groen zijn.