nieuwe tv doet pijn aan de ogen, wat is wijsheid?

na aanleiding van mijn vorige vraag

http://www.goeievraag.nl/vraag/100-hertz-tv-goedkoper-dezelfde.119393

ik heb nu de 50 hertz tv

de ondertitels lijken te flikkeren en de kleuren zijn te fel. ik heb in de instellingen de backlight uitgezet en de kleurintensiteit verlaagd. maar nou is het beeld niet meer zo natuurlijk.

zijn deze problemen met een 100 hertz tv persee verholpen? een andere optie zou namelijk een kleinere tv zijn. ik heb ook een 22 inch 50 hertz tv die heel prettig kijkt.

ik zit ong 2,5-3 meter van het beeld af, misschien is 32 inch dan te groot.

dit zou de 27 inch optie zijn

http://www.modern.nl/Tv-en-DVD/LCD-tv/SAMSUNG-LCD-tv-SYNCMASTER-P2770HD/14/013582/?utm_source=Affiliates&utm_medium=product&utm_content=LCD%20tv-SAMSUNG-SYNCMASTER%20P2770HD&utm_campaign=TradeTrackerr

dit de 100 hertz

http://www.expert.nl/cadeaushop/tv/sony-kdl32ex500?PathCatalog=nl_beeld_tv_lcd

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
7.3K

Het beste antwoord

Wat je ook zou kunnen proberen is om er voor te zorgen dat er verlichting brand in de buurt van het toestel.
Bijv. verlichting er naast zetten of er achter.
Vaak helpt dat (vooral als je last hebt van migraine).
Er zijn veel mensen die last hebben van het tv-beeld.
Over het algemeen hebben deze mensen ook vaak last van migraine-aanvallen.
Een 100 Hz. zou dan een uitkomst kunnen zijn.
Maar verlichting rond het toestel doet over het algemeen wonderen.
En zeker niet in een donkere kamer tv kijken!
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

50 hz is niet meer van deze tijd. Minstens 100 Hz hoe meer hoe beter.
Om dezelfde reden kun je op een pc geen e-boeken lezen. Krijg je knallende hoofd- en oogpijn van.
Samsung is eer erg goed merk.

Toegevoegd na 6 minuten:
De keuze tussen LED en LCD is alleen bvan bekang als de tv veel aanstaat. Het verbruik van LED is zoveel lager, dat je het verschil er waarschijn wel uithaalt. Led is dus beter.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Die 50Hz is het probleem. Hz staat voor flikkering. Vanaf 25 Hz zien mensen een beeld als vloeiend. Vanaf 60Hz is de kans op hoofdpijn vrij laag.

Me t betrekking tot contrast e.d. mag het voor de hoofdpijn niet uitmaken tenzij je al hoofdpijn hebt wanneer je gaat kijken. Mocht dit toch een probleem zijn, vrees ik dat je hem beter in kan ruilen voor een goede radio ;-)

Onder het kopje "Wat Is" op de onderstaande pagina is veel informatie over TV technieken te vinden. Ik heb daar onder anderen een verhaal over LED en LCD geschreven.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
25 Hertz flikkert juist
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Klopt, maar toch zien de hersenen het als vloeiend beeld. Er zit namelijk een verschil tussen flikkerend maar vloeiend beeld en een serie plaatjes kijken ;-)
Maak de kijkafstand eens wat groter.Op 2,5 meter naar een beeldscherm kijken van diagonaal 32 inch oftewel 80 cm is veel en veel te dichtbij.En zorg dat er voldoende omgevingslicht in het vertrek is.Je ziet bij sommige mensen als je naar binnen kijkt dat er veel te weinig licht in de kamer is t.o.v de tv.Deze zitten in een veel te donkere kamer.Daardoor komt het licht van de tv licht af en dat is JUIST vermoeiend voor je ogen.

Toegevoegd na 9 uur:
af=op je af
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
is 2,5-3 wel een goede afstand voor 27 inch? ze hebben nl ook een 24 inch model.
miss zit je er te dicht op
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Probeer eens een plasma tv deze kijkt veel rustiger, ik denk omdat hij geen backlight heeft zoals een lcd scherm misschien zit daar je probleem. De grote van het scherm kan natuurlijk ook het probleem zijn, alleen is mijn ervaring dat je daar snel aan went.