Platte televisie ?

In het begin van de jaren '50 verschenen de eerste zwart/wit "hondehokjes" in de huiskamers. Was er toen al een vermoeden dat er ooit nog eens televisies zouden komen die zo plat als een schilderij waren, en met een perfecte kleurenweergave ?

Toegevoegd na 5 minuten:
Ik bedoel bv bij wetenschappers ?

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

Ja ik denk het wel. Hoewel de uitvinding van de led in 1962 wordt geclaimd door de Amerikaan Nick Holonyak is hij in werkelijkheid veel eerder in de twintiger jaren van de vorige eeuw uitgevonden door de Russische ingenieur en wetenschapper Oleg Losev. Alleen Oleg zijn led was onpraktisch groot en heel erg duur om te maken. Verder kreeg hij geen budget voor verdere ontwikkeling omdat niemand er wat in zag.

Wat Holonyak feitelijk deed was een manier zoeken, en vinden, om Losev zijn led kleiner en goedkoper dus bruikbaar te maken. Hoewel er toen al gedachten waren de led als tv te gebruiken zou dit niet eerder gebeuren dan men een stabiele blauwe led had. Die zijn er nog niet zo lang en bestaat eigenlijk door het moderne gebruik van zeer exotische stoffen. Om alle kleuren te kunnen maken heb je 4 leds nodig in de kleuren blauw, groen, rood en wit. Vooral de witte led heeft vrij lang op zich laten wachten. De (dure) zoektocht hierna zal ongetwijfeld zijn ingegeven door het idee er beeldschermen mee te maken. Aangezien degelijke zoektochten en ontwikkelingen al snel in de vele tientallen miljoenen lopen moeten de wetenschapper één of meerdere bedrijven achter zich hebben die er op de lange termijn brood in zien. Ergo: het idee was er al lang voor de techniek.

In de technologische geschiedenis blijkt dat heel veel ideeën reeds lang bestonden maar de techniek er nog niet was om het betaalbaar en betrouwbaar te maken. Soms bestond de techniek er nog niet om het uberhaupt maken en kwam het niet verder dan een idee op papier. En voorbeeld hiervan is de duikboot en de helikopter van Da Vinci. Echter Da Vinci's Helikopter zou zoals hij hem had getekend nooit kunnen vliegen omdat de praktijk totaal anders zou blijken dan de theorie. Maar het basis idee was er dus al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

nee ik denk dat dat toen nog niet was
kleurentelevisie misschien wel maar die platte zijn in de loop der jaren pas ontstaan
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Dat vermoeden zal er door ruimdenkende vooruitziende geesten waarschijnlijk wel geweest zijn, voor de gewone burger was dit nieuwe medium waarschijnlijk al spectaculair genoeg.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
In 1973 stond er al een werkend model van een "platte" TV
op de plank. Een vriend van mij was op een "geheime"afdeling van Philips geweest , waar hij een TV had gezien die er uitzag als een "schilderij". Wonderbaarlijk, toen al.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Nee, in de jaren 50 zal dat vermoeden er nog niet zijn geweest. Dat heeft een simpele reden: platte televisies werken met compleet andere technologie dan de oude beeldbuis. Je een platte televisie voorstellen was dus niet zoiets simpels als je voor kunnen stellen dat door verfijning van bestaande technologie televisies steeds platter zouden kunnen worden.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik weet bijna zeker dat ze dat vermoeden nog nit hadden. de tv was een hele nieuwe uitvinding, en de mensen vnen het waarschijnlijk zo vernieuwend dat ze nooit hadden verwacht dat hetbeter kon

Toegevoegd na 1 minuut:
misschien ware wettenschappers wel al bezig met verbeterngen toen, maar ik denk niet dat ze hadden gedacht dat de tv zo dun zou worden
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De wetenschappers hadden dat misschien wel in hun achterhoofd, maar de toekomstfantasten zeker niet!

Een leuke manier om te zien wat ze 40 jaar geleden over de technologie van de toekomst dachten, is naar oude afleveringen van 'Star Trek' kijken. Je ziet daar hele batterijen piepkleine dikke beelschermpjes met heel veel knopjes die 'beep' doen, en knipperende lampjes, piefjes en palletjes, dus nee, echt een visie op grote platte schermen met afstandsbedieningen was er toen nog niet.

Wat ze wel goed voorspeld hebben, zijn de 'tricorders': een soort multi-functioneel communicatie-apparaatje waarop je allerlei informatie kunt raadplegen en altijd bereikbaar bent. Jawel. Het moderne mobieltje.