Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Is er een mogelijkheid om het verbruik van een « domme » boiler te regelen?

Hallo

Is er iemand die de wattage/verbruik van een toestel (bv electrische water boiler) afsteld via HA op basis van zijn zonneopbrengst?

Mijn boiler is 1200w. Het gebeurt zelfden dat ik 1200w injecteer, dus als mijn boiler aangaat, dan trek ik (bijna) altijd van het net.

Ik zie dat er een mogelijkheid is om een "domme" boiler zijn gebruikte wattage toch aan te passen met solid state koppelrelais (zero-crossing). Door ifv de hertz de frequentie van de schakelingen te doen (sneller schakelen dan de digitale meter van Fluvius kan meten (burst-fire ESPhome code), zou het mogelijk zijn om mijn boiler ogenblijkelijk lagere wattages te laten gebruiken.
Deze koppelrelais kan je ook aansturen met ESP32 en op die manier zou ik de koppelrelais (en dus boiler) automatische kunnen laten afregelen op de injectie die ik op dat moment heb.

Iemand al ervaringen mee? Boiler heeft geen intellegentie, is enkel een weerstand en veiligheidsthermostaat, dus snel aan en uit schakelen kan geen kwaad volgens mij.

Alvast bedankt!

https://www.automation24.be/nl/solid-state-koppelrelais-novus-ssr-4860-8824011060

Picture for question

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Antwoorden (1)

Ja, het is inderdaad mogelijk om het verbruik van een "domme" boiler te regelen, vooral als je creatief bent met techniek.

Met een solid state koppelrelais kun je de boiler snel in- en uitschakelen, wat een manier is om de energie-injectie van je zonnepanelen te benutten. Het idee is om de boiler op bepaalde momenten aan te zetten als je genoeg zonne-energie hebt, en via een ESP32 kun je dat mooi automatiseren.

Door het sneller schakelen kun je zelfs lagere wattages gebruiken, wat handig is als je niet continu het volledige vermogen van de boiler nodig hebt. Veel mensen hebben goede ervaringen met dit soort oplossingen, dus het is zeker het proberen waard!

Wie heeft ervaring met het gebruik van solid state relais om hun boiler slimmer te maken? Welke tips kunnen jullie delen?
(Lees meer...)
45 minuten geleden
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing