Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Waarom heb ik een elektricien nodig als ik een inductie kookplaat laat plaatsen?

De keuken is 2 fase en de stekker is voorgemonteerd. Lijkt me dan toch gewoon kwestie van stekker in stopcontact?

Antoni
7 maanden geleden
@loginabcde, wie vindt dan dat je een elektricien nodig hebt als je een inductie kookplaat laat plaatsen? Wie geeft je die opdracht?
loginabcde
7 maanden geleden
Dit staat op de site van de kookplaat ' de perilex stekker van de kookplaat moet door een elektricien worden gecontroleerd, omdat de aansluiting van elk stopcontact anders is'
TurfGraver
7 maanden geleden
Inductie kookplaat is ook voor twee fasen aangesloten?
jc54
7 maanden geleden
Hier is het zo, dat degene die de kookplaat komt plaatsen weet wat wat hij/zij moet controleren en eventueel wijzigen. Geen aparte elektriciën nodig.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Geef jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Het beste antwoord

Als je snapt waar je op moet letten en hoe je de aansluiting zo nodig kunt aanpassen, heb je geen elektricien nodig. Als dat zo was, zou je de vraag niet stellen. Dus of je belt een elektricien, of je vraagt een kennis of familie die het wel zelf kan, of je gaat je eerst uitgebreid verdiepen in het zelf aansluiten van een perilex systeem.

Perilex is niet gewoon een kwestie van vorm stekker en vorm stopcontact die in elkaar passen. Er gaan 2 blauwe en 2 bruine draden naar het perilex stopcontact. Er zijn/werden/worden verschillende aansluitschema's gebruikt om die 4 draden aan te sluiten. En dat moet wel goed corresponderen met de manier waarop de 4 ronde pinnen van de stekker zijn bedraad.

Je moet snappen wat je moet controleren in zowel de stekker als het stopcontact, hoe je dat controleert, je moet geschikt gereedschap hebben om dat te controleren, je moet het durven te controleren (niet iedereen durft een spanningzoeker in een stopcontact te steken) en als het niet klopt is het ook wel handig als je het zelf meteen goed en veilig kunt aanpassen.
(Lees meer...)
7 maanden geleden
loginabcde
7 maanden geleden
Dus als ik het goed begrijp zitten de draden niet standaard op 1 vaste positie in het stopcontact. Best wel bizar eigenlijk in een tijd waarin alles geregeld is maar ook daar zal wel een goede reden voor zijn
TurfGraver
7 maanden geleden
Stopcontact kan voor twee of drie fase worden gebruikt.
Bekabeling aansluiting op kookplaat zal dan verschillend moeten zijn afhankelijk van hoeveel fase.
loginabcde
7 maanden geleden
Ok, maar als aangegven staat dat het stopcontact 2 fase is en de kookplaat ook 2fase dan kan het alsnog mis gaan?
Inekez1
7 maanden geleden
Ook voor 2-fase zijn er verschillende opties om het aan te sluiten. Het ene schema noemt bijvoorbeeld: N = blauw 1
L1 = blauw 2
L2 = bruin 1
L3 = bruin 2 Ander schema:
N = blauw 1
L1 = bruin 1
L2 = bruin 2
L3 = blauw 2 Of:
N = blauw 1
L1 = bruin 1
L2 = blauw 2
L3 = bruin 2 Voor de werking van het systeem is het dus wel van belang om te weten waar die 2e blauwe draad op zit aangesloten. Dat kun je aan de buitenkant van het stopcontact niet zien.
loginabcde
7 maanden geleden
Duidelijk, ik laat iemand komen.
Deel jouw antwoord

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

/
Geef Antwoord
+
Selected image

Bekijk alle vragen in deze categorieën:

logo van Kompas Publishing

GoeieVraag.nl is onderdeel van Kompas Publishing