Waar zit het koudemiddel in een warmtepomp precied?

Zit dat dan in het gehele buitensysteem tot wel 150 meter diep of alleen in de warmtepomp die binnenshuis staat?

ronron1212
4 maanden geleden
Niet alle warmte pompen gaan de grond in
ronron1212
4 maanden geleden
https://www.thuiscomfort.nl/warmtepomp/hoe-werkt-een-warmtepomp.html#
erotisi
4 maanden geleden
Dat gaat over een lucht warmtepomp maar mijn vraag gaat over water warmtepomp.
ronron1212
4 maanden geleden
Zit niet zo veel verschil tussen.
ronron1212
4 maanden geleden
Even alles lezen
erotisi
4 maanden geleden
OK je leest dan bij de water water warmtepomp dat er in de diepte alleen kraanwater met antivries middel zit.
En dus niet het koudemiddel.
Als de temperatuur op 150 diepte zo'n constante 12 graden is dan lijkt mij dat hele systeem pas efficiënt te zijn als de buitenlucht hoger is dan 12 graden. En dan nog is het maar afwachten of het te circuleren water wel de 12 graden haalt en niet kouder is.....
ronron1212
4 maanden geleden
Het concept is een bewezen concept
erotisi
4 maanden geleden
Correctie hoger moet lager zijn
erotisi
4 maanden geleden
Niet kunnen vinden. Wel lijkt mijn vorige veronderstelling in vorige reactie niet te kloppen. Want ik lees op https://www.thuiscomfort.nl/producten/NIBE/nibe-f1255-water-water-warmtepomp.html
namelijk dat door deze buizen stroomt in een gesloten circuit een speciale vloeistof: koudemiddel. Dus toch geen kraanwater met antivries???

Antwoorden (1)

Het koudemiddel zit in de twee warmte wisselaars, en leidingen daartussen.

De ene warmtewisselaar bevindt zich in de warme ruimte (dit is de woning)
Het koudemiddel geeft daar zijn warmte af aan de woning.

De andere warmtewisselaar bevindt zich in de koude ruimte (dit is de buitenlucht, of de aarde als de warmte uit de aarde wordt onttrokken)
en neemt daar warmte op uit de lucht of uit de aarde.

De compressor van de warmtepomp die in de leiding tussen de warmtewisselaars is geplaatst "pompt" als het ware de opgenomen warmte naar een hogere temperatuur zodat de warmte in het huis kan worden afgegeven

Dit kun je vergelijken met het warmtewisselaartje dat achter een ijskast zit (meestal zwart van kleur) en de warmtewisselaar die in de ijskast zit en waar zich ijs op afzet als de ijskast te lang open staat, en de compressor die meestal onder de ijskast wordt geplaatst.
4 maanden geleden
erotisi
4 maanden geleden
Weet je misschien ook hoe de overdracht van bodemwater op de warmtewisselaar met koudemiddel precies plaatsvindt? Zitten die buizen bijv helemaal om elkaar heen gewikkeld of zoiets?
ronron1212
4 maanden geleden
@erotisi inmijn link kan je dat zien en lezen.
erotisi
4 maanden geleden
Niet kunnen vinden. Wel lijkt mijn vorige veronderstelling in vorige reactie niet te kloppen. Want ik lees op https://www.thuiscomfort.nl/producten/NIBE/nibe-f1255-water-water-warmtepomp.html
namelijk dat door deze buizen stroomt in een gesloten circuit een speciale vloeistof: koudemiddel. Dus toch geen kraanwater met antivries???