Laag water in de onderbak van de vaatwasser, hoort dat?

Beste lezers,

Bij het gebruik van onze vaatwasser stopte deze zo'n half uur voor het einde van zijn programma. De AEG favorit sensorlogic turbodry gaf ook een i30 foutmelding, gepaard met telkens 3 piepjes. De foutmelding refeert hoogstwaarschijnlijk naar een lekkage ergens in de vaatwasser.

Ik geprobeerd het probleem te lokaliseren door de inbouwvaatwasser zoveel mogelijk open te maken (de vaatwasser staat nog wel op z'n plek).

Wat me opvalt is dat de bodembak vol staat met water, echter weet ik niet of dit juist de bedoeling is en dat de vaatwasser dit water normaliter zou weg moeten pompen?
Gezien de elektronische componenten eromheen vind ik het ergens ook niet echt logisch dat die bak vol staat met water.. maargoed.

Is er iemand die bekend is met die eufel, of hier ooit mee van doen heeft gehad? Ik ben benieuwd.

Bijlagen: 1 foto. (meerdere foto's toevoegen helaas niet mogelijk op Goeievraag.nl)

Picture for question
Antoni
6 maanden geleden
@Anthony4280, je kan in een programma als bijvoorbeeld Paint meerdere foto's combineren tot één foto. Die foto's kan je dan allemaal samen als één foto bij je vraag zetten.
jc54
6 maanden geleden
De foutcode I30 is een melding voor uw AEG vaatwasser. Deze foutcode geeft aan dat de waterbeveiliging is ingeschakeld. Als u deze foutcode ziet is de kans ook groot dat u een piepsignaal hoort. Dit komt doordat de vaatwasser water heeft gelekt in de veiligheidsbodem.
Raadpleeg uw leverancier of monteur.

Het beste antwoord

Onderin de vaatwasser zit een sensor die meet de hoeveelheid water. Als je die schoonmaakt gaat alles weer prima.
De vervuiling komt vaak door het ecoprogramma, er wordt dan gewassen op lage temperatuur en het vet slaat neer op de sensor en wordt als het ware blind.
Remedie: altijd op minimaal 60 graden wassen, is het ook eerder klaar.
Het schoonmaken gaat het makkelijkst met een stoomreiniger, als je niet weet waar de sensor zit gewoon alle hoekjes en gaatjes spuiten.
NB ik heb hetzelfde gehad en de monteur gaf dit advies.
6 maanden geleden