Hoe voorkom ik dat de stop afslaat als ik mijn stekkerblok aanzet?

Ik heb thuis twee werkplekken met elektrisch bureau, computer, laptop, beeldschermen, luidsprekers enzovoort. Per werkplek zitten alle apparaten op een stekkerblok met schakelaar, dus één stekkerblok per werkplek. Zo kan ik elke werkplek met één druk op de knop volledig stroomloos maken. Dat scheelt sluipverbruik en het is brandveiliger.

Bij één van de werkplekken gebeurt het regelmatig (maar niet altijd) dat de stop (eigenlijk een moderne zekering-automaat) doorslaat zodra ik het stekkerblok aanzet. Ook al staan alle apparaten uit. Kennelijk is de inschakelstroom te hoog.

Als ik de automaat in de meterkast dan weer aanzet, werkt alles goed, ook als ik daarna de apparaten inschakel.

De andere werkplek, die op dezelfde groep zit, heeft dat probleem slechts bij hoge uitzondering.

Als beide werkplekken tegelijk in gebruik zijn, is er geen probleem. Het is enkel het inschakelen van het stekkerblok van één van de werkplekken dat een probleem geeft, en ook dan alleen bij het inschakelen.

Wat kan ik hier het beste aan doen? Ik heb gedacht aan twee stekkerblokken voor die ene werkplek, elk voor de helft van de apparaten - maar dat is best lastig. Is er een andere oplossing? Iets als een "inschakelstroomdemper" of zo? Of moet ik dan de zekering-automaat vervangen, dus zeg maar in ouderwetse termen: de huidige "snelle bakelieten zekering" vervangen door een "trage bakelieten zekering"?

3K
TurfGraver
8 maanden geleden
Als er geen verbruikers (dus ook geen adapters o.i.d.) zijn aangesloten op die blok dan is er iets mis met die blok.
Anders zit je dus blijkbaar wel op de grens van veilig werken zo op die groep (1 werkplek op ander groep aansluiten?).
Cryofiel
8 maanden geleden
Per werkplek zitten alle apparaten op een stekkerblok met schakelaar, dus één stekkerblok per werkplek.

Da's nu juist de reden voor het gebruik van een stekkerblok: alles in één keer volledig stroomloos kunnen maken.
TurfGraver
8 maanden geleden
Maar zitten al die stekkerblokken op de zelfde groep (die groep die er dus uit slaat)?
Cryofiel
8 maanden geleden
Ja.

In het ene stekkerblok zitten de stekkers van alle apparaten van de ene werkplek.

In het andere stekkerblok zitten de stekkers van alle apparaten van de andere werkplek.

Beide stekkerblokken zitten op dezelfde groep.
Cryofiel
8 maanden geleden
Zet ik het stekkerblok van de ene werkplek aan, dan springt de groep er meestal uit (maar niet altijd).

Zet ik het stekkerblok van de andere werkplek aan, dan springt de groep er slechts hoogst zelden uit.

Als ik beide stekkerblokken aanzet en de groep springt er niet uit, functioneert alles naar behoren. Ook als ik daarna (na het aanzetten van de stekkerblokken) alle apparaten aanzet.

Het stroomverbruik is dus niet het probleem. Het is puur de korte inschakelstroom van de nog uitgeschakelde apparaten die de groep eruit doet slaan.
Cryofiel
8 maanden geleden
Ik denk eerder dat het eraan ligt dat op de ene werkplek andere apparaten staan dan op de andere. Die hebben dus een andere piekstroom bij het inschakelen.
TurfGraver
8 maanden geleden
Maar die piekstroom is dus op randje.
Bij inschakelen zal je altijd een piek hebben.
TurfGraver
8 maanden geleden
"Het is puur de korte inschakelstroom van de nog uitgeschakelde apparaten die de groep eruit doet slaan."
Er zal blijkbaar wel door iets stroom afgenomen worden, of er is een probleem met die blok.
Cryofiel
8 maanden geleden
Yep.

Ik zoek dus naar een manier om die inschakelpiek uit te smeren. Bestaat daar iets voor? Of is er een zekering die wat trager reageert dan mijn huidige?
TurfGraver
8 maanden geleden
Hangt van je huidige automaat af.
Maar ik zou eerder voor oplossen van oorzaak gaan.
Waar komt die piek vandaan?
Vortexxx
8 maanden geleden
"Ik zoek dus naar een manier om die inschakelpiek uit te smeren. Bestaat daar iets voor?"
Ja, daar bestaat iets voor en dat heet een condensator. Met wat handig soldeer-skill zet je die in het stekkerblok parallel over de aansluitcontacten, zeg maar de koper-metalen rails die de stopcontacten vormen.
Vortexxx
8 maanden geleden
Ik vergat er nog een link bij te plaatsen: https://www.firstlight.nl/voorschakelapparaten/condensatoren/elt-9900025-condensator-28uf-250v-parallel-compensatie-met-drade/
Cryofiel
8 maanden geleden
@TurfGraver, ELK apparaat dat de voedingsspanning via een transformator omzet in andere spanningen, veroorzaakt een inschakelpiek.

In dit geval betreft het dus de beeldschermen, de laptop, de computer, de luidsprekers, en het bureau zelf.
Cryofiel
8 maanden geleden
@Vortexxx, dat ziet er interessant uit.

Kan zo'n condensator op wisselspanning? En maakt het uit hoe-om je hem aansluit?

Ik vraag dit omdat de elco's (elektrolytische condensatoren) waar ik vroeger mee speelde, een plus- en een min-kant hadden.
Ikhebgeenidee
8 maanden geleden
wissel anders eens de stekkerblokken om. Om zo te kijken of het misschien toch aan het stekkerblok ligt.
Thecis
8 maanden geleden
Er zijn ook stekkerblokken die tegen spanningspieken beveiligen (bijv bij blikseminslag). Mijn ervaring is dat die ook de andere kant op werken zodat de stop er iets uit staat (ik ad vroeger dezelfde opstelling in de zin van alles in 1x kunnen uitzetten. Het was een stekkerblok dat tot 3kW aan kon en daarop beveiligd was. Ik had ca 2.5 kW er op staan en dat ging in 1x aan zonder problemen ( gekocht nadat ik zelf de stoppen moest gaan betalen van mijn ouders, de oude soort...)).
Cryofiel
8 maanden geleden
@Thecis, interessant idee!

3 kW, dat is ongeveer 13,6 A als je uitgaat van 220 V, of ongeveer 13,0 A als je uitgaat van 230 V. Ruim onder de 16 A van de zekering, dus dat is prima.

Maar wat doet zo'n stekkerblok met overspanningsbeveiliging als de inschakelstroom te hoog wordt? Beperkt het dan de stroom tot het maximum (overeenkomend met 3 kW)? Of schakelt het af, en moet je het dan nogmaals aanzetten?
TurfGraver
8 maanden geleden
Het zorgt dat bij een te hoge spanning (volt) deze wordt afgevoerd naar aarde.
Cryofiel
8 maanden geleden
Oei... het stopcontact waar de stekkerblokken inzitten, is niet geaard. Werkt de overspanningsbeveiliging dan wel?
TurfGraver
8 maanden geleden
Nee (niet goed).
Maar overSPANNING is ook niet de oorzaak. Wel de stroom.
Maar als je oorzaak niet wil aanpakken kun denken aan een inschakelstroom begrenzen. :/
https://www.conrad.nl/nl/o/inschakelstroombegrenzers-0809073.html
Vortexxx
8 maanden geleden
@Cryofiel "Kan zo'n condensator op wisselspanning? En maakt het uit hoe-om je hem aansluit?"
Maakt niet uit hoe je 'm aansluit, bij een Elko heb te maken met polariteit, bij een condensator is dat niet aan de orde, en gaat gewoon op wisselspanning, dit lijkt mij de goedkoopste en meest afdoende oplossing voor jouw probleem.
TurfGraver
8 maanden geleden
Lijkt mij niet. Maar leef je uit. ;)
Grat
7 maanden geleden
Ja , dan kun je kiezen voor een andere installatieautomaat met C karakteristiek (C16), de huidige is er wellicht een met B karakteristiek (B16).
Ook kun je er voor kiezen om (minder gemakzuchtig) alles 1 voor 1 uit te schakelen en niet met 1 simpele knop op je stekkerblok
Cryofiel
6 maanden geleden
Ik heb een inschakelstroombegrenzer gekocht. Die zit nu in het stopcontact. De stekker van het stekkerblok zit in de inschakelstroombegrenzer.

Het werkt fantastisch!

Ik heb die inschakelstroombegrenzer nu zo'n twee weken in gebruik, en al die tijd is de stop niet één keer meer doorgeslagen. Verder merk ik er helemaal niets van dat die inschakelstroombegrenzer er is. Hij doet zijn werk goed en volkomen ongemerkt.

Bedankt voor deze tip!

Geef als eerste antwoord