Waarom is de draairichting van deksels tegen de klok in?

Of is er ook schroefdraad van bepaalde flessen potten of andere objecten of landen waar de draairichting juist met de klok mee is.
Hierbij tevens de vraag wat de oorzaak is van die draairichting? Is het makkelijker of praktischer om met de linkse hand of juist rechtse hand te draaien?

2.7K
Inekez1
9 maanden geleden
De draairichting is juist met de klok mee. Om los te draaien moet je dus tegen de klok in.
SimonV
9 maanden geleden
"Om los te draaien moet je dus tegen de klok in": dat is dus normaliter het eerste wat je met een deksel doet.
Inekez1
9 maanden geleden
De draairichting van schroefdraad (schroeven, bouten, moeren, kranen, doppen, deksels) wordt altijd omschreven als de richting waarin je iets vast draait. In bijna alle gevallen is rechtsom vast en linksom los. Linksdraaiend schroefdraad bestaat ook, vooral bij bouten en moeren in draaiende constructies waar ze zichzelf los zouden kunnen draaien bij linksom draaien. Daar is dus linksdraaiend (tegen de klok in) vast. De term draairichting is afhankelijk van of je iets los of vast draait, niet wat jij als eerste met het voorwerp doet. Overigens... elk dekseltje moet eerst een keer vastgedraaid zijn voor je het los kunt draaien, dus in feite is de draairichting wel altijd de richting die het voorwerp als eerste ondervindt.
SimonV
9 maanden geleden
Natuurlijk heb je gelijk. Alleen geldt voor VS (en mij) in dit geval wat ik het eerste met een deksel doe: opendraaien.

Antwoorden (1)

Omdat deze manier van openen overeenkomt met die van schroeven.
De reden dat deze norm voor schroeven is aangenomen, is dat voor de meeste schroeven en bouten de supinatie van de arm, die door een rechtshandige persoon wordt gebruikt om een ​​schroef met de klok mee vast te draaien, over het algemeen sterker is dan de pronatie die wordt gebruikt om los te draaien .
Toegevoegd op 5 augustus 2023 11:41: bron, afbeelding
Plaatje bij antwoord
SimonV
9 maanden geleden
erotisi
9 maanden geleden
Er zijn ook mensen die potten en flessen juist beter met links open krijgen.
Inekez1
9 maanden geleden
Als dekseltjes heel vast zitten, pak ik ook vaak de deksel met links en de pot met mijn rechterhand. Maar dat is omdat ik met rechts meer kracht kan zetten en op de pot meer grip heb dan op het dekseltje. Dat heeft verder niets te maken met welke kant de deksel op draait want dan hou ik mijn linker hand met de deksel stil en draai ik met de pot. Dat is dus iets anders dan met links de deksel pakken en de deksel draaien terwijl je het potje stil houdt.
erotisi
9 maanden geleden
Maar is de pols beweging bij links niet groter?
erotisi
9 maanden geleden
Of juist handiger?
tinus1969
9 maanden geleden
Waarom zou dat zo zijn?
erotisi
9 maanden geleden
Pak maar eens een grote fles en draai die eerst met de linkse hand en daarna met de rechtse hand open. Door de positie van hand pols lichaam kan de rechtse hand wat minder makkelijk draaien.