Kunnen apparaten beschadigd raken doordat de stroom eraf gehaald wordt?

Vandaag heb ik de stroom eraf gehaald in huis omdat ik een lamp wilde ophangen. Nadat ik de stroom weer erop had gezet, bleef mijn koelvriescombinatie uit en gaat ook niet meer aan.

Online heb ik talloze artikelen gevonden hoe een stroomstoring of stroomuitval ervoor kan zorgen dat apparaten stuk gaan, maar nergens over het zelf eraf halen van de stroom.

Wanneer ik zelf de stroom eraf haal en weer aan zet, kan dit ook ervoor zorgen dat apparaten stuk gaan?

een jaar geleden
3.7K
Inekez1
een jaar geleden
Weet je zeker dat je alle groepen weer aan hebt gezet? Zou het kunnen dat de koelvries op een andere groep zit dan waar je de lamp op hebt aangesloten en dat je ze beide hebt uitgezet en alleen de groep van de lamp weer aan?
fbod
een jaar geleden
Bedankt voor je reactie. Alle groepen staan weer aan, en andere keukenapparaten doen het gewoon. Ook heb ik de stekker koelvriescombinatie in het stopcontact waar de oven zat (die het we doet) geprobeerd, maar helaas zonder succes.
teusvh
een jaar geleden
Tip: zoek eens in de gebruiksaanwijzing of op internet of je dat apparaat op een of andere manier een reset kunt geven.
Vanuit het apparaat gezien is het overigens precies hetzelfde als de stroom wordt onderbroken in het schakelstation, in je stoppenkast of dat je simpelweg de stekker eruit trekt. In alle gevallen valt de spanning plotseling weg.
AnnBoo8146
een jaar geleden
De tip van @Teusvh is een goede. Maar er blijken ook koelkasten te zijn met een aan/uit-schakelaar. Dus kijk daar ook naar in de gebruiksaanwijzing van je koelkast.

Antwoorden (3)

Apparaten kúnnen door stroomuitval beschadigd raken, doch het zal niet vaak voorkomen. Meestal zit er dan óf ingewikkelde electronica in (denk aan computers) óf waren ze toch al op het randje van overlijden.

Koelkasten en diepvriezers hebben daarnaast problemen met het verplaatsen van de apparaten. Ze moeten na het verplaatsen eerst enige tijd rusten voordat ze aangezet mogen worden. Dit heeft te maken met de verdeling van de (vloeibare) koelgassen in het systeem. Als dat verkeert uitpakt kan de compressor beschadigd raken.

Ik weet niet of het verplaatsen van de koelvriescombinatie van toepassing is maar zo ja, dan zou dit ook een oorzaak kunnen zijn.
Vortexxx
een jaar geleden
Het is precies andersom dan in je bewering, apparaten raken door plotselinge stroomuitval niet defect, denk aan televisie/radio/lampen die je dagelijks uitschakelt, het gaat om het inschakelen en de daarmee gepaarde inschakelstromen zoals een compressor van een koel/vries installatie. Om een compressor op gang te helpen zit een dikke condensator die meehelpt om de spoelen in een ster/driehoek achtige setting te krijgen, en deze condensator heb je als de boel loopt niet meer nodig, jaren gaan voorbij en als de vriezer weer opgestart moet worden na een stroomuitval werkt die condensator niet en wil de compressor motor niet draaien.
Vortexxx
een jaar geleden
"Dit heeft te maken met de verdeling van de (vloeibare) koelgassen"
Ook deze bewering klopt niet, het vloeibare deel van het gas zit aan de perskant van de compressor dus van vloeistof slag is geen sprake, het is de olie die meegevoerd wordt in het gas wat de compressor smeert is de reden dat je een horizontaal vervoerde vriezer even moet laten staan alvorens deze weer in gebruik te nemen. Denk aan smering in motorblok van de auto, die kan maar een heel klein moment zonder olie, de compressor is een omkeerde motor waarbij deze olie net zo belangrijk is.
Over het algemeen zal je apparaat NIET defect gaan bij het stroom eraf halen.
Dat is net als bij de E-bike. Je kunt de accu uit de fiets halen terwijl de fiets aan staat. Bij koel-vrieskasten is het wel dat je hem nadat je hem verplaatst hebt, deze eerst een paar uur moet 'rusten' voordat, je de stroom weer erop zet.

Als er in de instructies van het apparaat staan dat het noodzakelijk is om de stroom erop te houden, dan is het beter om deze na aansluiten niet (meer) los te halen.
11 maanden geleden
Ja, het abrupt uitschakelen van apparaten kan leiden tot beschadiging van de hardware of het verlies van gegevens. Het is daarom aanbevolen om apparaten op de juiste manier uit te schakelen voordat de stroom eraf wordt gehaald.
9 maanden geleden