Voldoet een hittemelder aan de wettelijke voorschriften inzake verplichte rookmelder?

Heel veel last van vals alarm optische rookmelders

1.1K
ronron1212
een jaar geleden
Wat is dan de oorzaak?
Kobus
een jaar geleden
ronron1212 Wist ik het maar! Vanwege schuurbrand enkele jaren geleden, nu ook rookmelder in schuur, samen met 3 andere draadloos gekoppelde optische rookmelders in huis. Soms maandenlang geen probleem, soms enkele keren per week vals alarm (Ja, natuurlijk ‘s nachts) Worden 1 keer per week zorgvuldig gestofzuigd. Zijn dure melders van een topmerk
ronron1212
een jaar geleden
Hitte melders is iets anders dan een rookmelder. Ik zou toch maar eens goed kijken waar die meldingen door worden veroorzaakt, Welke melder meld?
crispy
een jaar geleden
Bij professionele brandmeldinstallaties wordt een brandmelder toegepast afhankelijk van de omstandigheden. Is er kans op stof of klein ongedierte of stoom, dan is een optische rookmelder niet geschikt. Een optische rookmelder heeft inwendig een lichtbron en een ontvanger, komt er iets tussen dan gaat de melder in alarm.
In zulke gevallen kan een thermische melder worden toegepast (absoluut temperatuur of temperatuurstijging) om te voorkomen dat er veel ongewenste alarmen zijn.
Ik weet niet of in de wetgeving staat dat er een 'rookmelder' moet worden geplaatst of dat er 'brandmelder' staat, daarom geen antwoord van mij. Maar op de websites, ook van de overheid, wordt aangegeven aan dat er op elke verdieping 'een rookmelder' moet worden geplaatst.
Kobus
een jaar geleden
ronron1212 Welke melder meldt is door de koppeling niet te achterhalen. Tegen de tijd dat je de slaap uit de ogen hebt gewreven gaan ze allemaal tegelijk en moet je ze een voor een uitschakelen. Ja, ook in de schuur buitenshuis. Het is om gek van te worden. Mogelijk zijn kleine insecten de oorzaak, maar dat is louter een veronderstelling.
Kobus
een jaar geleden
crispy, bedankt voor je heldere uitleg. Dat er in de wettekst “rookmelder”:staat had ik inmiddels ook al gezien. Het gaat er helaas toch op lijken, dat er geen echte oplossing bestaat voor dit probleem van valse alarmering, anders dan uitschakelen van de hele zooi, maar dat is natuurlijk niet echt een optie vanwege de wettelijke verplichting en -niet in de laatste plaats- het niet tijdig opmerken van een eventuele brand.
ronron1212
een jaar geleden
Denk dat het dus aan de melder in de schuur ligt zet deze eens een tijdje uit of koppel hem los.
Inekez1
een jaar geleden
Ik zou die rookmelder uit de schuur weghalen en ergens anders in huis hangen (dan heb je m niet voor niets en hoef je niet moeilijk te doen met het ontkoppelen van 1 melder van je systeem). Plaats dan in de schuur een losse hittemelder. Wettelijk dien je op elke verdieping van je huis (bij voorbeeld in de gang) 1 rookmelder te hebben. Schuur is niet verplicht, daar kun je dus gerust een hittemelder ophangen.
Kobus
een jaar geleden
De melder in de schuur geeft niet als eerste een vals alarm. Dit is gebleken bij controle na vals alarm in huis, door dan als eerste de schuur te checken. Overigens was en is de vraag: is een hittemelder een wettelijk toegestane volwaardige vervanger van een rookmelder?

Antwoorden (1)

Ja, een hittemelder voldoet aan de wettelijke voorschriften inzake verplichte rookmelder. Hittemelders detecteren een hoge temperatuur en geven een alarm af als de temperatuur boven een bepaalde drempelwaarde komt.
9 maanden geleden