Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Ik heb om de haverklap water onder in de koelkast. Hoe kan dat komen?

Het gaat om een al wat oudere koelvriescombinatie van het merk Beko Het koelkastgedeelte zit boven. Het water staat onder de groente lade. Het vriesgedeelte werkt goed.
Ik heb hem meestal op de stand staan die mij destijds bij aankoop is aangeraden. Ik heb hem alleen weleens op een lagere stand staan als er weinig in de koelkast staat. Maar dat maakt wat betreft het water geen verschil. Het afvoer-gaatje zit niet verstopt, dat maak ik geregeld schoon. Wordt het tijd voor een nieuwe of kan ik hier nog wat aan doen (ik ben niet technisch).

TurfGraver
2 jaar geleden
Hier wat tips.
https://www.beko.com/nl-nl/ondersteuning/koel-vriescombinatie--problemen-oplossen--artikel/waarom-is-de-bodem-aan-de-binnenkant-van-de-koelkast-nat
Pieterke
2 jaar geleden
@Turfgraver: Bedankt voor de tips.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Het beste antwoord

Zet geen te warme dingen in de koelkast. De damp kan lastig worden. Dito met lang de deur openlaten en veel warme lucht gaat de kast in.
Zelfs al is het afvoertje vrij... als je iets te ver achteruit zet waardoor het de achterwand raakt kan water zo ook omlaag lopen.
Deze twee heb ik zelf ook zo ontdekt. Misschien helpt het bij jou ook.

Andere tips voor water te vermijden.
Kast niet te dicht bij verwarming zetten.
Genoeg verluchting achteraan ( en waar het nodig is ) voorzien.
Controleren of de rubbers nog goed sluiten.
Regelmatig schoonmaken ( ook de afvoer ) ~ is dus wel al ok

Van hieruit kan ik niet zien of er iets stuk is aan je koelkast. Dus misschien doe je alles wel goed maar is het inderdaad tijd voor vervanging.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Dank je wel voor je reactie.

Andere antwoorden (1)

Het kan moeilijk zijn de oorzaak van waterophoping op de bodem van een koelkast vast te stellen zonder hem persoonlijk te zien, maar hier zijn enkele mogelijke oorzaken:

1. Lekkage uit de koelmiddelleidingen - dit wordt vaak veroorzaakt door een defecte of loszittende fitting.
2. Condensvorming doordat warme lucht de koelkast binnenkomt en in contact komt met de koude spoelen of koelmiddelleidingen - dit kun je verminderen door ervoor te zorgen dat je koelkast in een goed geventileerde ruimte staat en niet in de buurt van een warmtebron.
3. Een verstopte ontdooi-afvoer - dit kan gebeuren als etensresten of vet zich ophopen in de afvoer.
(Lees meer...)
2 jaar geleden
Pieterke
2 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord.

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding