Kan nagellak in de oven?

Ik heb een poppenhuisje in een walnoot gemaakt zoals deze https://www.youtube.com/watch?v=zppGlMk9ZKY maar ik heb de muren van de walnoot geschilderd met nagellak. Kan dit eigenlijk wel in de oven? Het moet op 110 graden celcius voor een kwartier ofzo. Wat gebeurt er met de nagellak? Ontploft het? XD

Toegevoegd na 2 uur:
Maar als ik de nagellak weer weghaal met nagellakremover, is dat dan niet ook vlambaar?

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
2.4K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Nooit geprobeerd, maar van horen zeggen wordt ingedroogde nagellak door verhitten vloeibaar, datzelfde zal waarschijnlijk gebeuren als je walnoot met opgedroogde nagellak in de oven zet. Hier lees je dat ook:
http://www.24-tip.com/beauty/uitgedroogde-nagellak-vloeibaar-maken
Probeer het eerst met een andere schil zonder knutselwerk, die je deels geschilderd hebt met nagellak, zet dit nadat de nagellak gedroogd is in de oven, dan weet je zeker wat er gebeurt. Ik denk dat de oven wel flink gaat stinken na dit experiment, als dat zo is, kan de stank overslaan op voedsel dat later in de oven bereid wordt en dat zal mogelijk daardoor de smaak van het voedsel aantasten.

Antwoorden (1)

Nagellak is brandgevaarlijk. ik zou het niet zomaar in de oven stoppen.

http://www.beautyjournaal.nl/2013/02/14/wat-doet-nitrocellulose-in-nagellak/

Quote:

‘Top Brand nagellakken bevatten altijd nitrocellulose en daarnaast ook nog een aantal andere basiscomponenten zoals filmvormers, kunstharsen, weekmakers, oplosmiddelen en kleurstoffen (pigmenten). Dit ingrediënt vindt zijn oorsprong in de springstoffenindustrie maar heeft al sinds 100 jaar zijn nut voor de bereiding van nagellak bewezen. Het uitgangsmateriaal voor nitrocellulose is katoen (USA) of hout (Europa) dat tot zeer fijne vezels wordt vermalen en daarna met salpeterzuur en zwavelzuur wordt behandeld. Het resultaat is een zeer brandbaar materiaal dat tijdens de fabricage – maar zeker ook daarna – met de nodige zorgvuldigheid moet worden behandeld. In nagellak is nitrocellulose het belangrijkste ingrediënt dat er voor zorgt dat eigenschappen als glans, hechting, slijtvastheid enzovoort optimaal tot hun recht komen. Daartoe is het echter wel nodig om kunstharsen en weekmakers in de formule op te nemen, waardoor tevens een flexibele film ontstaat die ook goed bestand is tegen water.’